gerelateerde werken
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor
Bezetting:
GK4
First harmonium concerto : for harmonium and ensemble [ASKO/Schönberg version] / Martijn Padding
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orgel en groot ensemble
Bezetting:
fl(fl-b pic) ob cl(cl-b) fg h trp trb MIDI-keyboard perc el.g g-b/cb vl vla harm-solo
Concerto : organo, orchestra, 1968 / Marius Monnikendam
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orgel en groot ensemble
Bezetting:
3222 4330 2timp 2perc (hp ad lib.) 2cb org-solo
First harmonium concerto : for harmonium and ensemble / Martijn Padding
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orgel en groot ensemble
Bezetting:
fl(fl-b pic) fl cl(cl-b) 2sax h trp 2trb tb keyboard perc el.g g-b harm-solo
compositie
Huantan : for organ and wind orchestra, 1967/1968 / Jan Vriend
Overige auteurs:
Vriend, Jan
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): [Première: september 1970 - Jan Vriend en Radio Blazers Ensemble o.l.v. Hans Vonk] - Huantan, the universal medicine; a gold dust spread mistily like winddriven by rain through the five organs..." (Chinese Alchemy - from: The History of Magic, Kurt Seligmann). Ontworpen tijdens mijn verblijf in Parijs in 1967/68 en voltooid na de roemruchte studenten- en arbeidersopstand, draagt Huantan de sporen van mijn ontwakende smaak voor het grote gebaar; van de voorzichtige exploratie van ruimtelijke muziek met een voorkeur voor grote ruimten, in het bijzonder grote kerken met grote orgels; en van mijn destijds grenzeloze bewondering van Iannis Xenakis, aan wie ik het werk met de grootst mogelijke schroom opdroeg: wie ben ik dat ik mij op één lijn met de Grote Griekse God durf te meten... Het (viervoudig) blaasorkest is opgedeeld in vier groepen van zeven spelers die in vier hoeken van de ruimte zijn opgesteld met het publiek in het midden: een quadrofonisch orkest als het ware. Roterende
bewegingen van geluid konden zodoende worden gecomponeerd van de ene groep naar de andere. De dirigent staat voor één van de vier groepen met een camera voor zich zodat de overige groepen via een monitor zijn directie kunnen volgen. Een vierde monitor staat bij het orgel. Een klein circuit van koptelefoons coördineert de acties van de registranten en de organist. De orgelpartij is een zelfstandige laag met een eigen 'programma'. De muziek van het orkest is daar beurtelings van afgeleid of voert erop terug. Het probeert de strakke schematiek ervan te doorbreken en tot leven te brengen in ontwikkelingen van grotere adem. Op gezette tijden mondt deze muziek uit op een variant van een ademhalingsformule, waarmee Huantan overigens ook begint: inademen - adem vasthouden - en uitademen. Varianten van die formule vormen de bruggenhoofden van de totale architectuur die het werk omspant. - JAN VRIEND