gerelateerde werken
Zei ze : Sonatine voor verborgen stem en/of piano / Xander Hunfeld
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en piano
Bezetting:
voc pf
Sonate : viola e pianoforte, 1967 / Hendrik Andriessen
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Altviool en toetsinstrument
Bezetting:
vla pf
Sonata Nº 1 : for viola and piano / G.H.G. von Brucken Fock
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Altviool en toetsinstrument
Bezetting:
vla pf
Sonate no. 3 : altviool, piano, 1952 / Reine Colaço Osorio-Swaab
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Altviool en toetsinstrument
Bezetting:
vla pf
compositie
Triptiek : sonatine voor altviool en piano, 2006 / Xander Hunfeld
Overige auteurs:
Hunfeld, Xander
(Componist)
Bevat:
Gouache
Aquarel
Pastiche
Toelichting:
Program note (Dutch): Op verzoek van mijn dochter Merel en haar man Martijn Willers schreef ik 'Triptiek.' D.w.z., ik paste het eerder geschreven 2 Studies, voor enerzijds fluit en piano en anderzijds viool en piano, aan en voegde daar een nieuw geschreven derde deel aan toe. De 2 Studies schreef ik in oktober 1987 om op voorspeelavonden aan de Muziekschool Amstelveen met mijn dochters Eveline (fl) en Merel (vl) te kunnen spelen. De sonatine Triptiek is de derde sonatine die ik heb geschreven. Eerder schreef ik Wende (1999) voor fluit en harp en Zij ze ... (2003) voor piano en verborgen stem. De eerste sonatine werd geschreven voor Frieda Jacobowitz (fl) en Yolanda Davids (hrp), de tweede voor Ton Hartsuiker. Het idioom van de sonatines, zoals dat van al mijn muziek, is serieel zonder tonaliteit te schuwen. Het tonale idioom omvat slechts het begin van de boventoonreeks, zoals dat in de Renaissance is verkend. Het seriële idioom rond de boventoonreeks af in steeds moeilijker waar te nemen structuren.
Maar beide idiomen kunnen niet zonder elkaar bestaan, omdat zij complementair zijn! Om dit aspect te benadrukken, verwijs ik in 'Zij is...' naar een muzikaal motief uit Requiem Canticles van Stravinsky. In Pastiche uit de derde sonatine eindig ik met de slotcadens uit KV 522: Ein Musikalischer Spass. In Triptiek wordt in de hoekdelen modus I van Messiaen benut. Hoewel deze modus niet specifiek voor het impressionisme is - naast Debussy heeft ook Scriabin deze op originele en indringende wijze aangewend -, verraadt de keuze van de delen toch diens intenties die ook in veel hedendaagse muziek nog steeds onmiskenbaar aanwezig zijn. - XANDER HUNFELD