gerelateerde werken
Licht en donker II : Te Deum, voor orgel, 1996 / Jan Welmers
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Orgel
Bezetting:
org
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en orkest
Bezetting:
picc 2fl 2ob 2cl fg cfg 4h 2tpt 2trb-ten trb-b tb timp perc GK str
Fanfara trionfale : per 3 gruppi, 1967 / Robert Heppener
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en orkest
Bezetting:
GK4 2200 3221 timp pf str
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en orkest
Bezetting:
alt bar speaking-choir GK4 2222 4331 timp perc hp str
compositie
Vibrating : voor sopraan, gemengd koor, marimba en orgel / Jan Welmers ; op tekst van Takuan Soho en Hoyo
Overige auteurs:
Hoyo
(Tekstdichter/librettist)
Soho, Takuan
(Tekstdichter/librettist)
Welmers, Jan
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): Première: 26 september 2009 - Catharinakerk, Doetinchem - Oost-Nederlands Kamerkoor, Frederike de Winter en Ko Zwanenburg o.l.v. Rob Vermeulen.
Vibrating is een vierdelig werk, gebaseerd op oude Japanse teksten. De auteurs zijn Takuan en Hoyo. Van deze laatste is weinig of niets bekend, maar over Takuan weten we dat hij een boeddhistische monnik was, die leefde van 1573 tot 1645. Hij was veelzijdig begaafd: behalve dichter was hij schilder, calligraaf, Zenleraar en bovendien supervisor over nieuw te bouwen tempels. In die laatste hoedanigheid reisde hij veelvuldig door Japan. Hij liet een oeuvre na van zeven gedichtenbundels, talloze brieven, medische werken en verhandelingen over de schermkunst. De teksten boeien mij vanwege natuurlijkheid, mysterie en de zoektocht naar stilte.
Vibrating is geschreven voor koor, sopraan-solo, orgel en marimba ad libitum. De vier delen verschillen in karakter, lengte en bezetting, waarbij koor, sopraan-solo en orgel afwisselend een prominente rol spelen. De bezetting met marimba is wel belangrijk maar niet altijd uitvoerbaar, doordat de stemming (toonhoogte)van orgels zeer divers kan zijn.
De delen Vibrating I en II zijn voornamelijk gebaseerd op de teksten van Hoyo. Ze zijn eenvoudig en stil. Een kleine bezetting volstaat.
Vibrating II kan ook dienen als refrein tussen andere delen. Dit deel biedt tevens de mogelijkheid om meerdere solisten in te zetten. Zij stellen zich dan op verschillende plaatsen in de ruimte op.
Zoals wel vaker in mijn werk hecht ik er ook hier aan, om verschillende combinaties, verwisselingen en inkortingen te bewerkstelligen. De uitvoerenden kunnen vrij kiezen en het stuk kan zich steeds anders presenteren.
Daaruit vloeit voort dat de tijdsduur kan variëren van ca 3’ tot ca 20’.
Al deze mogelijkheden zijn beschreven in de partituur.
Zoals eerder vermeld zijn de vier delen verschillend van karakter:
de eenvoud van Vibrating I. De doorzichtigheid van Vibrating II: slechts een orgelpunt met daarboven een wendbare, lenige solostem.Dan de fluisterstemmen waarmee Vibrating III begint en eindigt, en de kleurschakeringen die de marimba toevoegt in Vibrating III en IV. Deze laatste twee delen - met teksten van Takuan - duren langer dan de eerste twee, en kennen grotere dynamische verschillen. De vier delen hebben gemeen dat ze stil eindigen, overeenkomstig het verloop van de tekst. - JAN WELMERS