gerelateerde werken
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en orkest
Bezetting:
sopr GK4 mar org
Symphonie no. IV : voor gemengd koor, soli en orkest, 1951-1959 / Jan van Dijk
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en orkest
Bezetting:
sopr alt ten bas GK4 3323 3331 timp perc str
Verzauberte Lieder : für Chor und Orchester, 1986 / Joep Straesser
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en orkest
Bezetting:
GK4 2222 2211 perc pf str
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en orkest
Bezetting:
sopr alt ten bas GK4 MK4 pic 2fl ob ob(ob-am) eh 3cl cl-b 2fg cfg 4h 4trp 4trb tb timp str
compositie
Vibrating : voor sopraan, gemengd koor, marimba en orgel / Jan Welmers ; op tekst van Takuan Soho en Hoyo
Overige auteurs:
Hoyo
(Tekstdichter/librettist)
Soho, Takuan
(Tekstdichter/librettist)
Welmers, Jan
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): Première: 26 september 2009 - Catharinakerk, Doetinchem - Oost-Nederlands Kamerkoor, Frederike de Winter en Ko Zwanenburg o.l.v. Rob Vermeulen.
Vibrating is een vierdelig werk, gebaseerd op oude Japanse teksten. De auteurs zijn Takuan en Hoyo. Van deze laatste is weinig of niets bekend, maar over Takuan weten we dat hij een boeddhistische monnik was, die leefde van 1573 tot 1645. Hij was veelzijdig begaafd: behalve dichter was hij schilder, calligraaf, Zenleraar en bovendien supervisor over nieuw te bouwen tempels. In die laatste hoedanigheid reisde hij veelvuldig door Japan. Hij liet een oeuvre na van zeven gedichtenbundels, talloze brieven, medische werken en verhandelingen over de schermkunst. De teksten boeien mij vanwege natuurlijkheid, mysterie en de zoektocht naar stilte.
Vibrating is geschreven voor koor, sopraan-solo, orgel en marimba ad libitum. De vier delen verschillen in karakter, lengte en bezetting, waarbij koor, sopraan-solo en orgel afwisselend een prominente rol spelen. De bezetting met marimba is wel belangrijk maar niet altijd uitvoerbaar, doordat de stemming (toonhoogte)van orgels zeer divers kan zijn.
De delen Vibrating I en II zijn voornamelijk gebaseerd op de teksten van Hoyo. Ze zijn eenvoudig en stil. Een kleine bezetting volstaat.
Vibrating II kan ook dienen als refrein tussen andere delen. Dit deel biedt tevens de mogelijkheid om meerdere solisten in te zetten. Zij stellen zich dan op verschillende plaatsen in de ruimte op.
Zoals wel vaker in mijn werk hecht ik er ook hier aan, om verschillende combinaties, verwisselingen en inkortingen te bewerkstelligen. De uitvoerenden kunnen vrij kiezen en het stuk kan zich steeds anders presenteren.
Daaruit vloeit voort dat de tijdsduur kan variëren van ca 3’ tot ca 20’.
Al deze mogelijkheden zijn beschreven in de partituur.
Zoals eerder vermeld zijn de vier delen verschillend van karakter:
de eenvoud van Vibrating I. De doorzichtigheid van Vibrating II: slechts een orgelpunt met daarboven een wendbare, lenige solostem.Dan de fluisterstemmen waarmee Vibrating III begint en eindigt, en de kleurschakeringen die de marimba toevoegt in Vibrating III en IV. Deze laatste twee delen - met teksten van Takuan - duren langer dan de eerste twee, en kennen grotere dynamische verschillen. De vier delen hebben gemeen dat ze stil eindigen, overeenkomstig het verloop van de tekst. - JAN WELMERS