componist
Joey Roukens was born in Schiedam, the Netherlands, in 1982.
Education: Roukens studied composition at the Rotterdam Conservatory and psychology at Leiden University. Roukens also studied piano privately with Ton Hartsuiker.
Compositions: ...
gerelateerde werken
24 capriccio's voor viool solo
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Viool
Bezetting:
vl
Slunovrat : = (The solstice = Zonnewende), for symphony orchestra, 1978 / Daniel Brozak
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3333 4331 timp 6perc hp str
Ventriloquist : voor orkest, 1995-1996, revisie 1997 / Ivo van Emmerik
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2112 2010 hp str(8.8.4.4.2.)
Symphonie / Anthon van der Horst
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3344 6332 timp 2perc 2hp pf(cel) str
compositie
Out of control : for orchestra / Joey Roukens, 2010
Toelichting:
Out of Control is een orkestwerk waarin het materiaal schijnbaar ongecontroleerd (oftewel ‘out of control’) de meest onvoorziene richtingen inslaat. Doorgaans probeert een componist bij het schrijven van een stuk zijn materiaal volledig onder controle te houden. Noten willen vaak van zichzelf al een bepaalde richting uitgaan, maar soms ben je het als componist niet eens met die richting (“nee, dit is te kitscherig”) en dan oefen je controle uit om te voorkomen dat de muziek die richting inslaat. In dit stuk wilde ik juist kijken in hoeverre ik die controle uit handen kon geven en het materiaal zijn eigen gang kon laten gaan.
Zo is een stuk ontstaan dat iets ongebreidelds en spontaans heeft, maar tegelijkertijd ligt er een zorgvuldig geconstrueerde ABABA-structuur aan het stuk ten grondslag (om vormeloosheid te voorkomen): de A-secties bestaan daarbij uit langzame, zwelgende muziek - die wellicht zowel associaties oproepen met ambientachtige muziek als met de adagio’s van Gustav Mahler -, terwijl de beide B-secties bestaan uit zeer energieke en ritmische passages uitmondend in een climaxmoment. In deze B-secties zijn de onvoorziene wendingen van het materiaal ook het meest duidelijk hoorbaar: zo duikt in de eerste B-sectie opeens een grotesk kermiswalsje op, terwijl in de tweede B-sectie de muziek geleidelijk afstevent op wilde, stampende popritmes…