gerelateerde werken
24 capriccio's voor viool solo
	
			Genre: 
		
		Kamermuziek
	
			Subgenre: 
		
		Viool
	
			Bezetting: 
		
		vl
	
Symphonie No. 4 : for orchestra / Ignace Lilien
	
			Genre: 
		
		Orkest
	
			Subgenre: 
		
		Orkest
	
			Bezetting: 
		
		2fl 2ob 2cl 2bsn 4h 2tpt 2trb tb hp perc str
	
Eglogues : for orchestra, (1963) / Robert Heppener
	
			Genre: 
		
		Orkest
	
			Subgenre: 
		
		Orkest
	
			Bezetting: 
		
		fl fl(pic) 2ob 2cl 2fg 4h 2trp 2trb timp 3perc hp str
	
Stick on stick : 1990, orchestra / Klas Torstensson
	
			Genre: 
		
		Orkest
	
			Subgenre: 
		
		Orkest
	
			Bezetting: 
		
		2fl 2fl(pic) 2ob 2eh 2cl cl-b cl-cb 2fg 2cfg 4h 4trp sax-t sax-b 2trb-t 2trb-b 2tb-b 5perc g-b hp pf str(16.16.12.10.8.)
	
compositie
				Out of control : for orchestra / Joey Roukens
			
					
										Overige auteurs:
									
									
									Roukens, Joey
									(Componist)
								
							
							Toelichting:
						
						
						Out of Control is een orkestwerk waarin het materiaal schijnbaar ongecontroleerd (oftewel ‘out of control’) de meest onvoorziene richtingen inslaat. Doorgaans probeert een componist bij het schrijven van een stuk zijn materiaal volledig onder controle te houden. Noten willen vaak van zichzelf al een bepaalde richting uitgaan, maar soms ben je het als componist niet eens met die richting (“nee, dit is te kitscherig”) en dan oefen je controle uit om te voorkomen dat de muziek die richting inslaat. In dit stuk wilde ik juist kijken in hoeverre ik die controle uit handen kon geven en het materiaal zijn eigen gang kon laten gaan.
Zo is een stuk ontstaan dat iets ongebreidelds en spontaans heeft, maar tegelijkertijd ligt er een zorgvuldig geconstrueerde ABABA-structuur aan het stuk ten grondslag (om vormeloosheid te voorkomen): de A-secties bestaan daarbij uit langzame, zwelgende muziek - die wellicht zowel associaties oproepen met ambientachtige muziek als met de adagio’s van Gustav Mahler -, terwijl de beide B-secties bestaan uit zeer energieke en ritmische passages uitmondend in een climaxmoment. In deze B-secties zijn de onvoorziene wendingen van het materiaal ook het meest duidelijk hoorbaar: zo duikt in de eerste B-sectie opeens een grotesk kermiswalsje op, terwijl in de tweede B-sectie de muziek geleidelijk afstevent op wilde, stampende popritmes…