componist
gerelateerde werken
Eerste suite : suite pathétique, opus 14 C, voor harmonieorkest, 1986, revisie 1989 / Marc van Delft
Genre:
Orkest
Subgenre:
Harmonieorkest
Bezetting:
2(1)81 4sax 4434 2barh 4perc (cb ad lib.) 2cl/2sax-s-solo
The Woodland of Gold : for harmony orchestra / Chiel Meijering
Genre:
Orkest
Subgenre:
Harmonieorkest
Bezetting:
picc 2fl 3ob 4cl cl-b fg 4sax 4fh 3tpt 3trb euph 3tb perc db
Concerto : for large wind orchestra, 1990 / Bernard van Beurden
Genre:
Orkest
Subgenre:
Harmonieorkest
Bezetting:
2252 4sax 3332 timp 2perc hp pf cb
Toward the Spirituality : for wind orchestra / Chi-hin Leung
Genre:
Orkest
Subgenre:
Harmonieorkest
Bezetting:
picc 2fl ob eh 2fg 4cl cl-b cl-cb 2sax-a sax-t sax-bar 3tpt 4h 2trp trb-b euph tb db timp 6perc
compositie
Symfonie Nº 3 : 'de 4 elementen' voor groot harmonie-orkest; opus 149 / Marc van Delft
Toelichting:
Schepping Astraallichaam: De verleiding van Lucifer in het paradijs, het eten van ‘de boom der kennis’, bewustwording, astraal egoïsme en begeerte, op de Oude Maan en tijdens de Lemurische evolutieperiode; Schepping land en indaling v.h. Ik in de verdichting v.h. verharde lichaam: Zondeval, tijdens Atlantische periode, ‘ahrimanische zondeval’, komt met beide benen op aarde, de aarde verdicht zich, Ik-geboorte.
Aarde en Middeleeuwse muziek: ‘Verstening’ van melodie en harmonie in starre, monotone patronen, kleine melodie-omvang, psalmodiërende toonsherhalingen, versteende kwintklanken in de harmonie, Latijn, de dogmatiek van de kerk etc.
Water en Barokmuziek: Het ‘fortspinnungs-typus’; de bas is melodisch, de melodiebeweging is vooral trapsgewijze secundebeweging. Beweging als een voortkabbellend beekje, of een eindeloze stromende zee [bv. Bachfuga’s]. Barokkunst: Zeegolven, krullen, golvende pruiken, bladeren, schelpen etc.
Lucht en 18e eeuwse muziek: Melodie en begeleiding bestaan vnl. uit 3-klanks-brekingen, de ‘albertijnse bas’, ‘Raketen’, = tertsen-melodiek en -begeleiding, het presto-tempo wordt bereikt, rococokunst, wit en goud, luchtigheid, humor, speelsheid, Mozart en Haydn, kinderlijkheid, galanterie, snelheid van geest, etc.
Vuur en de Franse Revolutie-muziek en Beethoven: De straatmuziek en de heroïsche Marsmuziek ontstaat, trompetsignalen, de marsailleise met 2 stijgende kwarten,’Mars-kwarten’; Dit brengt Beethoven in de kunstmuziek: de marciale heroïek in zijn revolutionaire stijl, passages met heroïsch tijgende kwarten en gepunteerd ritme ed. Beethoven brengt ‘het vuur’ van het IK in de muziek…