gerelateerde werken
Symfonie no. 1 : opus 1, 1980, revisie 1983 / Marc van Delft
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3223 4331 6perc cel 2hp (org ad lib.) str
Estampie : Version for harmony orchestra / Bernard van Beurden
Genre:
Orkest
Subgenre:
Harmonieorkest
Bezetting:
pic 2fl 2ob 3cl cl-b 2fg sax-s 2sax-a 2sax-t sax-b 3trp 4h 3trb 2tb db timp perc
Movements : opus 63, for symphonic band, 1987 / Jo van den Booren
Genre:
Orkest
Subgenre:
Harmonieorkest
Bezetting:
3262 5sax 4332 barh timp 3perc cb
Musica reservata : for symphonic band and symphony orchestra, 1986, (revision 1987) / Hans Kox
Genre:
Orkest
Subgenre:
Harmonieorkest; Orkest
Bezetting:
I: 2271 3sax 4331 crt bug barh 2perc cb II: 2222 4331 timp 1-2perc hp str
compositie
Symfonie Nº 3 : 'de 4 elementen' voor groot harmonie-orkest; opus 149 / Marc van Delft
Overige auteurs:
Delft, Marc van
(Componist)
Toelichting:
Schepping Astraallichaam: De verleiding van Lucifer in het paradijs, het eten van ‘de boom der kennis’, bewustwording, astraal egoïsme en begeerte, op de Oude Maan en tijdens de Lemurische evolutieperiode; Schepping land en indaling v.h. Ik in de verdichting v.h. verharde lichaam: Zondeval, tijdens Atlantische periode, ‘ahrimanische zondeval’, komt met beide benen op aarde, de aarde verdicht zich, Ik-geboorte.
Aarde en Middeleeuwse muziek: ‘Verstening’ van melodie en harmonie in starre, monotone patronen, kleine melodie-omvang, psalmodiërende toonsherhalingen, versteende kwintklanken in de harmonie, Latijn, de dogmatiek van de kerk etc.
Water en Barokmuziek: Het ‘fortspinnungs-typus’; de bas is melodisch, de melodiebeweging is vooral trapsgewijze secundebeweging. Beweging als een voortkabbellend beekje, of een eindeloze stromende zee [bv. Bachfuga’s]. Barokkunst: Zeegolven, krullen, golvende pruiken, bladeren, schelpen etc.
Lucht en 18e eeuwse muziek: Melodie en begeleiding bestaan vnl. uit 3-klanks-brekingen, de ‘albertijnse bas’, ‘Raketen’, = tertsen-melodiek en -begeleiding, het presto-tempo wordt bereikt, rococokunst, wit en goud, luchtigheid, humor, speelsheid, Mozart en Haydn, kinderlijkheid, galanterie, snelheid van geest, etc.
Vuur en de Franse Revolutie-muziek en Beethoven: De straatmuziek en de heroïsche Marsmuziek ontstaat, trompetsignalen, de marsailleise met 2 stijgende kwarten,’Mars-kwarten’; Dit brengt Beethoven in de kunstmuziek: de marciale heroïek in zijn revolutionaire stijl, passages met heroïsch tijgende kwarten en gepunteerd ritme ed. Beethoven brengt ‘het vuur’ van het IK in de muziek…