componist
Zij groeide op in een muzikaal gezin en leerde hobo, fluit en piano spelen. Na de middelbare school studeerde zij pedagogiek in Utrecht. Zij is getrouwd en moeder van drie, ...
gerelateerde werken
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en piano
Bezetting:
sopr pf
Song : for soprano, 2 clarinets, viola, violoncello and double bass, 1995 / Andries van Rossem
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en instrument(en)
Bezetting:
sopr 2cl vla vc cb
Zwarte Bloemen : Twaalf liederen voor sopraan, klarinet en pianosextet / Josef Malkin
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en instrument(en)
Bezetting:
sopr cl pf 2vln vla vc db
Two songs : from the opera "Naima", for mezzo-soprano and 8 instruments, 1985 / Theo Loevendie
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en instrument(en)
Bezetting:
sopr-m fl cl-b perc man g hp vl cb
compositie
Ik ben een oceaan van wachten : voor sopraan, dwarsfluit en piano / Rita Hijmans; op gedichten van M. Vasalis, Ida Gerhardt, Sappho.
Overige auteurs:
Gerhardt, Ida
(tekstdichter/librettist)
Sappho
(tekstdichter/librettist)
Vasalis, M.
(tekstdichter/librettist)
Toelichting:
De titel van deze cyclus voor sopraan (c'-g"), dwarsfluit en piano komt uit het gedicht Eb van Vasalis. Rita Hijmans componeerde deze zesdelige cyclus op vier gedichten van Vasalis aangevuld met een gedicht van Ida Gerhardt en een ode van Sappho, vertaald door Paul Claes. De teksten van Vasalis gaan over grote mysteries, wonderen van de natuur en over tijd. De muziek sluit hier goed op aan met een melancholieke ondertoon. Door het idioom klinkt soms een Parijse musette, de muziek van Poulenc en Jacques Brel. Met onverwachte dissonanten en ritmische wendingen vermijdt Rita Hijmans, dat je als luisteraar achterover kunt leunen. De zangstem laat de teksten goed uitkomen. Zeer poëtisch en verstild klinkt het ontroerende Een witte ochtend. Het gedicht Juninacht van Gerhardt heeft als ondertitel tekst voor een ballet. Het heeft een sterk ritmisch karakter, dat door de muziek onderstreept wordt. Ook hierin komen raadselen aan bod, maar de energie van het leven overheerst. Het laatste lied Ode aan Aphrodite is een krachtig recitatief met wrange samenklanken, dat drie keer onderbroken wordt door een lyrisch gedeelte in 6/8-maat. Het is een zeer persoonlijke en aangrijpende afsluiting van deze bijzondere cyclus.
Diant Crouwel