gerelateerde werken
24 capriccio's voor viool solo
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Viool
Bezetting:
vl
Décorations et décomposition : pour grand orchestre symphonique / Jan van Dijk
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
5(-3)4(-2)5(-3)5(-3) 8(-4)441 8perc cel pf4h/2pf org/ham.org str(30.10.12.6.)
Max Havelaar : for symphonic wind orchestra / Marijn Simons
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2fl 2ob eh 2fg cfg 4cl 2cl-b cl-cb sax-s 2sax-a 3sax-t sax-bar 4h tpt-picc 3tpt 3trb trb-b 3bar 3tb 2stringbass hp pf timp 5perc 3tpt(offstage) perc(offstage)
Signalen : symphonische schets voor orkest / Karel Mengelberg
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3fl 2ob eh 3cl 3fg sax-a 4h 3tpt 3trb tb 3perc 2hp str
compositie
Chase : for orchestra / Joey Roukens
Overige auteurs:
Roukens, Joey
(Componist)
Toelichting:
Chase is een kort orkestwerk dat oorspronkelijk geschreven werd voor een filmmuziekproject van het Koninklijk Concertgebouworkest, waarbij componisten gevraagd werd nieuwe muziek te componeren bij een bestaande spannende filmscène naar keuze. Ik koos de auto-achtervolgingsscène uit de misdaadfilm Ronin, omdat ik erg houd van de actie en hectiek van zo'n car chase, een hectiek die ik ook graag opzoek in mijn muziek. Tegelijk wilde ik hommage brengen aan het soort filmmuziek zoals die in de jaren '70 vaak onder spannende scènes gezet werd, met name in misdaadfilms en thrillers (denk hierbij ook aan tv-films en 'sleazy' Europese films zoals de Italiaanse poliziottesco): muziek vol ritmische energie, groove, jazzy klanken en veel octotoniek en kleine tertsen. Die elementen zijn duidelijk terug te horen in het stuk, hoewel ik het stuk zeker niet als filmmuziek zie, maar als een op zichzelf staand stuk dat gáát over een specifiek soort filmmuziek. De achtervolging in het stuk eindigt met het geluid van een autoclaxon, uitvergroot in het koper.