componist
Joey Roukens (b. 1982) is an Amsterdam-based composer of contemporary classical music. He studied classical composition at Codarts University of the Arts and psychology at Leiden University. Since graduating in ...
gerelateerde werken
Zwei Heine Lieder : for alto or mezzo-soprano and piano / Gustav Mahler; realised by Joey Roukens
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en piano
Bezetting:
zang pf
Symphony II : (opus 30), for orchestra, (1983) / Peter Schat
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
pic 2fl fl(fl-a) 3ob eh 3cl cl-b 4sax 4h 3trp 3trb 2tb 5perc 2hp str
Het aggregaat / Michael Fahres
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Quo vadis musica-symfonie : opus 33, for orchestra, (1985) / Jo Sporck
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2222 2220 2perc str(6-8.6-8.4-6.4-6.2-4.)
compositie
Chase : for orchestra / Joey Roukens
Toelichting:
Chase is een kort orkestwerk dat oorspronkelijk geschreven werd voor een filmmuziekproject van het Koninklijk Concertgebouworkest, waarbij componisten gevraagd werd nieuwe muziek te componeren bij een bestaande spannende filmscène naar keuze. Ik koos de auto-achtervolgingsscène uit de misdaadfilm Ronin, omdat ik erg houd van de actie en hectiek van zo'n car chase, een hectiek die ik ook graag opzoek in mijn muziek. Tegelijk wilde ik hommage brengen aan het soort filmmuziek zoals die in de jaren '70 vaak onder spannende scènes gezet werd, met name in misdaadfilms en thrillers (denk hierbij ook aan tv-films en 'sleazy' Europese films zoals de Italiaanse poliziottesco): muziek vol ritmische energie, groove, jazzy klanken en veel octotoniek en kleine tertsen. Die elementen zijn duidelijk terug te horen in het stuk, hoewel ik het stuk zeker niet als filmmuziek zie, maar als een op zichzelf staand stuk dat gáát over een specifiek soort filmmuziek. De achtervolging in het stuk eindigt met het geluid van een autoclaxon, uitvergroot in het koper.