gerelateerde werken
24 capriccio's voor viool solo
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Viool
Bezetting:
vl
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Blaas en strijk en toetsinstrument(en); Houtblazersensemble en toetsinstrument; Fluit en toetsinstrument; Houtblazersensemble en toetsinstrument
Bezetting:
3fl pf (vc ad lib.) / fl ob cl pf (fg ad lib.)
Meccanica : for piccolo and piano / Jan-Peter de Graaff
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Fluit en toetsinstrument
Bezetting:
picc pf
Rondo capriccioso : voor fluit en piano, 1947 / Hanna Beekhuis
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Fluit en toetsinstrument
Bezetting:
fl pf
compositie
Sonata da camera : for flute and piano, opus 17, 1943 / Marius Flothuis
Overige auteurs:
Flothuis, Marius
(Componist)
Bevat:
Cadenza
Sonatina
Lamento
Rondo alla francese
Toelichting:
Program note (Dutch): Toen ik op 18 september 1943 gearresteerd werd, stonden er van deze sonate twee maten op papier. Gedurende de tijd die ik in de gevangenis aan de Amstelveenseweg doorbracht, 20 september - 26 november 1943, componeerde ik de rest; niet op papier uiteraard, maar in het hoofd. Toen ik op 26 november in 'Vught' aankwam (officieel: Konzentrationslager Herzogenbusch), trof ik daar muziekpapier aan, restant uit de tijd dat er nog een 'Kapelle' was (inmiddels opgeheven). Ook was er een in het 'Revier' (ziekenhuis) een ongetwijfeld uit joods bezit geroofde vleugel. Ik kon dus het werkje meteen opschrijven en kort daarna met mijn vriend Everard van Royen uitvoeren. Het was overigens niet voor hem bestemd maar voor de fluitiste Henny Gompertz, met wie ik het kort na de bevrijding voor Radio Herrijzend Holland heb uitgevoerd.
De vorm van het vierdelige werk is meer die van de 18e-eeuwse sonata da chiesa, maar ik kon deze muziek toch moeilijk met het begrip chiesa in verband brengen. Het is zeer classicistisch; tonale centra zijn duidelijk aanwezig, raakpunten met bitonaliteit evenzeer. Het lijkt mij voor goede amateurs zeer goed uitvoerbaar, vooral wanneer men zich aan de aangegeven tempi houdt. Ik heb een uitvoering gehoord waarin het laatste deel zo snel werd gespeeld dat het ontaardde in een virtuozenstuk; het moet echter ontspannen klinken. - MARIUS FLOTHUIS