componist
"De titel van Flothuis' 'Zoeken naar zuiverheid en schoonheid', zijn 'in memoriam' voor zijn vriend Witold Lutoslawski, zou eigenlijk ook als motto voor Flothuis' eigen composities kunnen staan. Helderheid en ...
gerelateerde werken
24 capriccio's voor viool solo
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Viool
Bezetting:
vl
Kleine suite : altsaxofoon, piano, opus 88, 1975 / Géza Frid
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Saxofoon en toetsinstrument
Bezetting:
sax-a pf
Doubles IX : for soprano saxophone and piano / David Rowland, April - May 2006
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Saxofoon en toetsinstrument
Bezetting:
sax-s pf
Trois pièces : pour clarinette et piano / Carl-Richard Linder
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Klarinet en toetsinstrument
Bezetting:
cl pf
compositie
Kleine suite : (vocalises), voor sopraan en piano, opus 47, 1952 / Marius Flothuis
Bevat:
Maestoso
Con grazia, non troppo vivo
Molto tranquillo
Vivace e leggiero
Lento grazioso
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 17-6-1953 - Erna Spoorenberg en Géza Frid). Vocalises zijn eigenlijk etudes voor de zangstem, zoals onder meer blijkt uit de bundel Le pain quotidien van André Caplet (1922) en de Handleiding voor het zangonderricht LeosJanácek (1899). Om vocalises te kunnen schrijven, moet een componist wel gefascineerd worden door de expressieve mogelijkheden van de menselijke stem, wat in het geval van de genoemde componisten dan ook zeer evident was. En in het mijne niet minder. Mijn debuut als componist bestond in de uitvoering van mijn Morgenstern-liederen op. 3 in 1939. De fascinatie is gebleven en leidde in 1952 tot de compositie van de Kleine Suite op. 47, bestaande uit vijf vocalises.
Het eerste stuk belicht vooral frasering en articulatie, het tweede is een ritmische studie - bijna enigszins "jazzy"; het derde is een studie in pianissimo en het vierde in leggiero; het vijfde grijpt terug op het begin en citeert ook andere delen. - MARIUS FLOTHUIS