gerelateerde werken
24 capriccio's voor viool solo
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Viool
Bezetting:
vl
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano
Bezetting:
pf
Past Perfect : for piano / Pavel Karmanov
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano
Bezetting:
pf
Menuet sur le nom de Ravel : Hommage à Maurice Ravel, for piano / Steven Hoogenberk
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano
Bezetting:
pf
compositie
Vier kleine klavierstukken : (1947-1979) / Marius Flothuis
Overige auteurs:
Henkemans, Hans
(Op een thema van)
Flothuis, Marius
(Componist)
Bevat:
Piccola passacaglia (Andante maestoso)
Albumblatt (Andante moderato, teneramente)
Kleine nocturne (Andante, semple legato e sempre con pedale)
Kleine passacaglia (Maestoso)
Toelichting:
Program note (Dutch): "Alle meine Gedichte sind Gelegenheitsgedichte" - aldus Goethe in een gesprek met Eckermann op 18 september 1823. Dankzij het feit dat ik deze woorden uit hun samenhang losmaak, kan ik beweren dat ik mij met deze vier 'gelegenheids-composities' in goed gezelschap bevind.
Piccola Passacaglia componeerde ik ter gelegenheid van de 34e verjaardag van Hans Henkemans. Het Passacaglia-thema is uiteraard ontleend aan zijn Passacaglia en Gigue voor piano en orkest. De tempo-aanduiding is ook dezelfde; in Henkemans' partituur staat geen metronoomcijfer. De ervaren Henkemans-kenner zal bemerken dat in dit stuk ook een motief uit zijn Primavera is verwerkt.
Albumblatt was een kerstgeschenk voor de Zwitserse pianiste Lis Andreae-Keller, aan wie ook mijn Zes moments musicaux zijn opgedragen.
Klein Nocturne was bestemd voor Tera de Marez Oyens. De aanleiding was haar medewerking aan een televisieprogramma over Rosemary Brown op 26 september 1976. Tera had voor die gelegenheid een Nocturne in de stijl van Chopin geschreven. Dat prikkelde mij, haar een kleine hommage te brengen - overigens niet 'in de stijl van Tera de Marez Oyens'. Tenminste, dat dacht ik. Want op 24 december van dat jaar schreef ze mij 'dat de klanken mij zo vertrouwd waren, alsof ik 't zelf gemaakt had'.
Kleine Passacaglia ten slotte componeerde ik voor de vijftigste verjaardag van Bernard Haitink. Een korter passacaglia-thema dan dit - twee tonen - is vermoedelijk niet denkbaar. De aan Haitinks initialen ontleende noten moest ik wel een Duitse interpretatie geven: B = Bes, H = B; bovendien heb ik meermalen enharmonisatie toegepast (ais, ces). Zoals te verwachten omvat deze passacaglia vijftig maten.
De vier stukjes hebben geen opusnummer. Vier afzonderlijke nummers leken mij te pretentieus; een gemeenschappelijk nummer zou een samenhang suggereren die er niet is - behalve dan het feit dat ze van dezelfde maker stammen. En zelfs dat is de vraag - is een mens in 1979 dezelfde als in 1947? - MARIUS FLOTHUIS