componist
Jan Wisse krijgt zijn eerste opdrachten van de BRT, Radio Hilversum, WDR Köln en RSI Lugano. In Nederland zijn zijn werken uitgevoerd door radiokoren en -orkesten onder leiding van ...
gerelateerde werken
De rat : monodrama voor tenor en kamerensemble, 1988 / libretto: Jean Paul Franssens, Jan Wisse
Genre:
Opera, muziektheater
Subgenre:
Muziektheater
Bezetting:
ten cl(cl-b) fg perc pf(cel synth) vl tape
Quintet : fluit, hobo, clarinet, hoorn, fagot, 1951 / Hendrik Andriessen
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Blaaskwintet
Bezetting:
fl ob cl h fg
Haar zachtblauwe neglige : for wind quintet / Chiel Meijering
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Blaaskwintet
Bezetting:
ob 2cl sax-a fg
Four Dance Sketches : version for woodwind quintet / Robert Groslot
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Blaaskwintet
Bezetting:
fl ob cl fg h
compositie
Limitazioni II : per flauto, oboe, clarinetto si [bemolle], fagotto e corno fa / Jan Wisse
Toelichting:
Begin januari 1962 kreeg ik het verzoek voor een spoedig daarna in Darmstadt door het Danzi-kwintet te geven concert, een kort werk te schrijven in memoriam Wolfgang Steinecke, die enkele dagen tevoren was overleden. Dat verzoek resulteerde in Epitaphius voor blaaskwintet. Daarna volgde de opdracht van het Danzi-kwintet dit stuk onderdeel te maken van een blaaskwintet van op concertprogramma's hanteerbare omvang. Aan Epitaphius werden drie variaties toegevoegd. Het totale werk kreeg de titel Limitazioni no. 2. De beperkingen waar de titel op doelt, zijn niet de zogenaamde, die voor de componist zouden voortkomen uit een totale seriële binding, maar zij duiden in tegendeel op het feit dat in de variaties de seriële binding beperkt werd. En wel in die zin dat in iedere variatie één element voor iedere variatie bovendien een ander - niet in het ordeningsplan werd betrokken en dus vrij behandeld. Het a prioristische ordeningsplan dat aan het gehele werk ten grondslag ligt, is verwant aan dat van de eerder geschreven Limitazioni voor fluit en piano. - JAN WISSE