gerelateerde werken
Oneliner : for organ (version for mean tone tuning) / Andries van Rossem
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Orgel
Bezetting:
org
Piano Concerto : for piano and chamber orchestra / Man-Ching Yu Donald
Genre:
Orkest
Subgenre:
Piano en groot ensemble
Bezetting:
pf-solo fl ob cl fg h tpt trb-t tb tuno 2vn vla vc db
Vrije tijd : for piano and ensemble / Guus Janssen
Genre:
Orkest
Subgenre:
Piano en groot ensemble
Bezetting:
fl ob cl-b fg h trp trb tb 2perc 2vl vla vc cb pf-solo
Piano Concerto Nº 1 : for piano and chamber orchestra / Hanna Kulenty
Genre:
Orkest
Subgenre:
Piano en groot ensemble
Bezetting:
pf-solo fl cl sax-s sax-a 2h trp 2trb tb perc g-el g-b
compositie
Concerto : for piano and chamber orchestra / Andries van Rossem
Overige auteurs:
Rossem, Andries van
(Componist)
Toelichting:
Vormbeschrijving (deel een en twee): Het eerste deel is opgebouwd uit drie subdelen; een korte, langzame inleiding, een lang middendeel in een snel tempo en een kort afsluitend deel in een langzaam tempo. In het middendeel domineert de concerterende pianopartij. Het tweede deel is ook opgebouwd uit drie subdelen: een lang eerste deel in langzaam tempo, een kort deel in een snel tempo en een lang slotdeel in een langzaam tempo. De piano komt eerst in de loop van dit slotdeel tot klinken.
Vormbeschrijving derde deel: Het derde deel wordt ook opgebouwd uit drie delen; een pianosolo deel in een langzaam tempo, waarin het materiaal uit het voorafgaande slot van deel twee in de vorm van een lyrische solocadens wordt ontwikkeld. In een vervolgdeel –tempo moderato- voegen de instrumenten van het ensemble zich geleidelijk aan als nieuwe solisten bij de hoofdsolist. Dit zal het langste en meest complexe deel zijn. Noodzakelijkerwijs, wil het idee van een samenspel met diverse solisten tenminste expressief worden. In een afsluitend deel –tempo allegro- wordt het concerterende idee op de spits gedreven, waarbij de pianopartij virtuoos en dominant is en zich beurtelings verhoudt met diverse formaties binnen het ensemble.
Esthetiek: In een recensie naar aanleiding van de uitvoering van het eerste deel wordt de invloed van Stravinsky genoemd en dat is niet onterecht. In het werk spelen diverse motieven een rol, ook letterlijk motieven uit het werk van Stravinsky. Vallen motieven van Stravinsky op in deel één, in deel twee zijn de harmonieën ontleend aan een model (te weten een akkoord van Schönberg uit zijn opus 16).
De opzet was deze herkenbare modellen zodanig met elkaar uit te wisselen dat de samenhang van de compositie als autonoom esthetisch object er niet onder lijdt. Het idee is niet rapsodisch, maar beoogt een transformerende behandeling van traditionele elementen ter wille van een stilistische en compositorische eenheid.