componist

Unen, Kees van

Kees van Unen is geboren in 1955 te Roosendaal. Opleiding Hij studeerde kerkorgel aan het Brabants Conservatorium te Tilburg van 1974-1979 bij Maurice Pirenne en Hub Houët. Van 1977-1980 studeerde hij muziektheorie ...

gerelateerde werken

Cahama : voor klarinetkwartet, 1986/87 / Kees van Unen

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Klarinet
Bezetting: 3cl cl-b

Karton : for saxophone quartet, 2000 / Guus Janssen

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Saxofoon
Bezetting: sax-a 2sax-t sax-b

Soyons plus vite que le rapide départ : voor sopraansaxofoon, 1991 / Daan Manneke

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Saxofoon
Bezetting: sax-s

The eighteenth of June : 4 saxophones, 1974 / Rob du Bois

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Saxofoon
Bezetting: 4sax

 

compositie

Rhombi : voor saxofoonkwartet, 1981 / Kees van Unen

Uitgever: Amsterdam: Donemus, cop. 1981
Uitgavenummer: 01628
Genre: Kamermuziek
Subgenre: Saxofoon
Bezetting: 4sax
Bijzonderheden: Opgedragen aan het Brabants Saxofoonkwartet. - Tijdsduur: ca. 7'30''
Tijdsduur: 8'00"
Aantal spelers: 4
Status: nog niet gedigitaliseerd (verwachte levertijd 14 dagen)

Toelichting:
Program note (Dutch): Rhombi (Lat. ruiten) is een 4-delig stuk, dat zich divergerend en convergerend beweegt. In het eerste deel wordt een stabiele samenklank (uit tertsen opgebouwd) langzamerhand volledig aangetast en ondertussen naar boven en beneden vertakt. Van groot belang zijn daarbij de dynamische aanduidingen, fraseringsaanduidingen en speelmanieren, die dit proces ondersteunen. Het resultaat aan het slot van deel 1 heeft het effect van een ballon, die uit elkaar barst. Zo komt dan ook de inzet van het tweede deel tot stand. De samenklanken zijn nu uit kwarten en kwinten opgebouwd. Een lang vierstemmig blok met pendelende sopraan wordt steeds onderbroken door een klein blokje, waarin de sopraan zwijgt. De vierstemmige frasen worden echter steeds korter, uiteindelijk zelfs korter dan het kleine blokje, dat steeds even lang blijft. Het convergerend en divergerend element zit nu in de metriek en de ambitus van de blokken onderling. Deel 3 verdeelt de saxen in twee groepen: sopr./alt t.o.v.
tenor/bariton in wijde ligging uiteindelijk convergerend samengebracht. Het gezamenlijk vibrato is uiterst functioneel, de samenklank op zich kan zodoende uitzetten en inkrimpen. Deel 4 fungeert als coda en heeft een ritmische relatie met het slot van deel 1. De vier saxen zijn in zeer enge ligging bij elkaar gebracht en laten een secundesamenklank rouleren, waardoor deze stabiel blijvende klank gaat zweven, zich naar boven en onder toe vertakt en uiteindelijk weer terugkeert. - KEES VAN UNEN

Interesse
Heeft u interesse om dit werk aan te schaffen? Laat ons dit dan vrijblijvend weten zodat we dit werken met voorrang kunnen digitaliseren.
Naam
E-mail