componist
Jacques Bank (1943) studeert compositie aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam bij Ton de Leeuw en Jos Kunst. Hij sluit deze studie af met de Prijs voor Compositie.
gerelateerde werken
Tien vocale minuten : voor mezzosopraan en bas / [red. Michael Nieuwenhuizen]
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem solo; Vocaal ensemble (2-12)
Bezetting:
sopr-m bas ; sopr-m ; bar ; bas
Fenetres cassées : klavecimbel en tape, 2003 / Juan Felipe Waller
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Klavecimbel; Elektronica met verschillende instrumenten; Klavecimbel met elektronica
Bezetting:
cemb tape
Second Nature : for alto recorder / Rieteke Hölscher
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Blokfluit
Bezetting:
rec
Suite lyrique : blokfluitkwartet, 1954 / Henri Zagwijn
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Blokfluit
Bezetting:
rec-s rec-a rec-t rec-b
compositie
Maraens trompetten : for 2 recorder-players and tape, 1980 / Jacques Bank
Toelichting:
Program note (Dutch): Maraens Trompetten kan beschouwd worden als een poging om aan de beperkingen van de blokfluit te ontsnappen. Tijdens het spelen wordt bijna onophoudelijk tevens geneuried door de twee blokfluitisten: een 4-stemmige muziek is daarvan het resultaat. Aan het slot wordt de op deze wijze vervormde klank van de blokfluiten 'overspoeld' door de muziek van een tape waarop door een eveneens vervormd kerkorgel een soort korte inhoud van het voorafgaande wordt gegeven.
De titel en het korte tekstfragment dat ongeveer in het midden opduikt, hebben betrekking op het oud-Nederlandse volkslied 'Merck toch hoe sterck'. Door middel van Maraens Trompetten moet afgerekend worden met hoogst onplezierige, persoonlijke herinneringen aan dit lied. - JACQUES BANK