componist
Jaap Geraedts is muziekrecensent voor de Haagsche Post, het dagblad Het Vaderland en de NRC, docent fluit maar bovenal ziet hij zichzelf als componist. Geraedts schrijft orkestwerken, liederen en vooral ...
gerelateerde werken
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en orkest
Bezetting:
sopr alt bas GK4 3121 2100 timp perc pf str
Platonic ID : for chamber orchestra or ensemble / Rozalie Hirs
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers); Orkest
Bezetting:
pic fl cl cl-b(cl) pf4h 2vl 2vla 2vc cb or pic fl cl cl-b(cl) pf4h str
Simphonie periodique no. XI / Joseph Schmitt
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2000 2000 str(vl vla bc)
Arethuza : symphonische mythe naar Louis Couperus, (1947) / Alexander Voormolen
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3333 4431 timp perc cel 1-2hp org str
compositie
Garcia Lorca-suite : (uit de muziek bij de Spaansche tragedie "Bloedbruiloft"), (1952) / Jaap Geraedts
Bevat:
La madre
El jinete inquieto
La navaja
Toelichting:
Program note (Dutch): De Garcia Lorca Suite is identiek aan een gedeelte der incidentele muziek voor Garcia Lorca's boerendrama 'Bloedbruiloft'. Dit toneelstuk heeft de noodlottige gruwel van een Spaanse vendetta tot uitgangspunt. In de suite wordt in elk der drie delen een hoofdfiguur of motief van het drama getekend:
'La Madre', de zwaar bezochte moeder van een groot gezin, dat geteisterd is door de wraakgierigheid van een andere familie. Haar rest nog een zoon, die niet aan het mes van de Felix-familie ten offer is gevallen.
'El jinete inquieto' (de rusteloze ruiter) is het muzikale portret van de bezeten Felix en zijn dolle paardenrit naar het huis van zijn vroegere geliefde, die gaat huwen met de vlijtige en eerlijke boer, de zoon van 'La Madre'. (Behalve Felix zijn alle personen in het stuk anoniem.)
'La navaja' (het steekmes), het dreigend symbool, dat vanaf het moment dat het stuk begint, een rol speelt, voltrekt het drama. Op het hoogtepunt van de landelijke bruiloft rooft Felix de bruid. 'La Madre' tracht haar zoon te weerhouden, maar moet zwichten voor diens wraakgierigheid. In een huiveringwekkende dialoog commentariëren de Dood en de Maan in het voorlaatste tafereel de ontmoeting der rivalen, die met de dood eindigt.
In tegenstelling tot de gewoonte, is de suite eerder ontstaan dan de toneelmuziek (de korte fragmenten dus, die tussen de verschillende toneelscènes gespeeld worden). Het stuk is gecomponeerd als een legkaart, waarvan de stukken, uiteengenomen, de diverse fasen van het toneeldrama vormen. - JAAP GERAEDTS