gerelateerde werken
Sonatina : for flute and piano, 1953 / Jaap Geraedts
	
			Genre: 
		
		Kamermuziek
	
			Subgenre: 
		
		Fluit en toetsinstrument
	
			Bezetting: 
		
		fl pf
	
Building blocks : = Blokkendoos, for orchestra, voor orkest, 1985 / Ronald Ford
	
			Genre: 
		
		Orkest
	
			Subgenre: 
		
		Orkest
	
			Bezetting: 
		
		2112 4220 timp hp pf str
	
Taurus-A : 05N2A. / Will Eisma
	
			Genre: 
		
		Orkest
	
			Subgenre: 
		
		Orkest
	
			Bezetting: 
		
		3333 3sax 4331 timp perc cel vibr xyl hp pf str
	
Oud-Nederlandsche Dansen : voor orkest, opus 46 / Julius Röntgen
	
			Genre: 
		
		Orkest
	
			Subgenre: 
		
		Orkest
	
			Bezetting: 
		
		2fl 2ob 2fg 4h 2trp timp t 2vl vla vc cb
	
compositie
				Garcia Lorca-suite : (uit de muziek bij de Spaansche tragedie "Bloedbruiloft"), (1952) / Jaap Geraedts
			
					
										Overige auteurs:
									
									
									Geraedts, Jaap
									(Componist)
								
							
							Bevat:
						
						
						La madre
						El jinete inquieto
						La navaja
						
							Toelichting:
						
						
						Program note (Dutch): De Garcia Lorca Suite is identiek aan een gedeelte der incidentele muziek voor Garcia Lorca's boerendrama 'Bloedbruiloft'. Dit toneelstuk heeft de noodlottige gruwel van een Spaanse vendetta tot uitgangspunt. In de suite wordt in elk der drie delen een hoofdfiguur of motief van het drama getekend:
'La Madre', de zwaar bezochte moeder van een groot gezin, dat geteisterd is door de wraakgierigheid van een andere familie. Haar rest nog een zoon, die niet aan het mes van de Felix-familie ten offer is gevallen.
'El jinete inquieto' (de rusteloze ruiter) is het muzikale portret van de bezeten Felix en zijn dolle paardenrit naar het huis van zijn vroegere geliefde, die gaat huwen met de vlijtige en eerlijke boer, de zoon van 'La Madre'. (Behalve Felix zijn alle personen in het stuk anoniem.)
'La navaja' (het steekmes), het dreigend symbool, dat vanaf het moment dat het stuk begint, een rol speelt, voltrekt het drama. Op het hoogtepunt van de landelijke bruiloft rooft Felix de bruid. 'La Madre' tracht haar zoon te weerhouden, maar moet zwichten voor diens wraakgierigheid. In een huiveringwekkende dialoog commentariëren de Dood en de Maan in het voorlaatste tafereel de ontmoeting der rivalen, die met de dood eindigt.
In tegenstelling tot de gewoonte, is de suite eerder ontstaan dan de toneelmuziek (de korte fragmenten dus, die tussen de verschillende toneelscènes gespeeld worden). Het stuk is gecomponeerd als een legkaart, waarvan de stukken, uiteengenomen, de diverse fasen van het toneeldrama vormen. - JAAP GERAEDTS