gerelateerde werken
Eigen-wijsje Nº 2 (Wildlife) : for piano / Rieteke Hölscher
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano
Bezetting:
pf
Radically Different (Tattoo) : Version for bassoon and piano / Chiel Meijering
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Fagot en toetsinstrument
Bezetting:
fg pf
Swelling Semiquavers : Version for bassoon and piano / Chiel Meijering
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Fagot en toetsinstrument
Bezetting:
fg pf
Adriana Sklenarikova : Version for bassoon and piano / Chiel Meijering
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Fagot en toetsinstrument
Bezetting:
fg pf
compositie
Zuurstof (Oxygen) : for baroque bassoon and harpsichord / Rieteke Hölscher
Overige auteurs:
Hölscher, Rieteke
(Componist)
Toelichting:
Toen ik werd gevraagd een verplicht concourswerk te schrijven voor een fagotfestival met het thema 'duurzaamheid' dacht ik bijna meteen aan 'zuurstof'. Wat is namelijk duurzamer dan zuurstof? In het Van Dale woordenboek staat te lezen: "Zuurstof [O]: chemisch element, een kleur-, reuk- en smaakloos gas, voor verbranding noodzakelijk en voor de ademhaling van mensen en dieren onontbeerlijk". Hieruit blijkt dat het feitelijk onmisbaar is voor al het leven op aarde. Bovendien is voldoende zuurstof nodig om de uitvoerders (met name de fagottist) dit stuk te laten voordragen.
De meest relevante betekenis van duurzaamheid in deze context is 'iets dat lang meegaat'. Een mooi voorbeeld van een oneindige levenscyclus is fotosynthese, met name de uitwisseling daarbij van zuurstof tussen mens en plant.
De muziek zelf is geschreven in een ABA-vorm, waarbij het Senza Misura gedeelte verwijst naar de inademing, terugkerend na een sneller, ritmischer deel (de uitademing), als symbool voor zo’n duurzame levenscyclus.
Rieteke Hölscher