gerelateerde werken
Un beau baiser : from the opera 'George Sand'; for choir a cappella / Louis Andriessen
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor
Bezetting:
GK4
Inter-times : oboe, bassoon, keyboard, 1977 / Tera de Marez Oyens
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Blazersensemble en toetsinstrument (3-8 spelers)
Bezetting:
ob fg pf/cemb
In triplicate : for flute/piccolo, horn and piano/Glockenspiel, 1988 / Roderik de Man
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Blazersensemble en toetsinstrument (3-8 spelers)
Bezetting:
fl(pic) h pf(perc)
Vroeger waren ze er erg op tegen : voor piano en zes blazers, 1989, revisie 1990 / Chiel Meijering
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Blazersensemble en toetsinstrument (3-8 spelers)
Bezetting:
fl(pic) eh cl cl-b fg h pf
compositie
De volharding : = (Perseverance), for piano and wind instruments, (1972) / Louis Andriessen
Overige auteurs:
Andriessen, Louis
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): [Première: 12 mei 1972 - Theater Carré, Amsterdam (Inklusief Konsert) - ad hoc ensemble] - Bij het stuk 'de Volharding' ging het me om het slechten van enige muzikale barrières. Dat was ook de opzet van de z.g. Inklusieve Konserten, zoals die begin jaren zeventig in Amsterdam georganiseerd werden: gratis konserten van 8 à 9 uur, waarin allerlei soorten muziek ten gehore werden gebracht: avantgarde, middeleeuwse muziek, pop, jazz, elektroniese muziek, etc. We hoopten daarmee de exclusiviteit van de verschillende concertgenres, en hun publieken, te doorbreken. Al bij het werken aan het stuk begreep ik dat je die 'democratisering' van muziek niet alleen in konserten moest organiseren, maar ook in de muziek zelf. Het stuk 'de Volharding' heeft dan ook zowel te maken met avantgardemuziek als met elementen van de volksmuziek, zoals doorgaande ritmes en vrijere interpretatie van de uitvoerder. Dat komt ook door het feit dat de uiteindelijke inhoud van het stuk beïnvloed is door de
spelers, evenals de manier waarop het stuk uitgevoerd is. - LOUIS ANDRIESSEN