gerelateerde werken
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en groot ensemble
Bezetting:
ten fl ob ob(eh) 2cl 2fg 2h trp trb hp 2vl vla vc
Ghirlanda per epitaffio : flauto solo / Elmer Schönberger
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Fluit
Bezetting:
fl
Thrash and variations : for flute and ghetto blaster, 1992, flute version 1995 / David Dramm
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Fluit; Elektronica met verschillende instrumenten; Fluit met multimedia
Bezetting:
fl tape
Für Elise : voor vijf fluitisten, naar Ludwig van Beethoven, (1976) / Jo van den Booren
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Fluit
Bezetting:
pic 2fl 2fl-a
compositie
Divertimento : (5 sterrebeelden), voor 4 fluiten, 1978 / Joop Voorn
Overige auteurs:
Voorn, Joop
(Componist)
Bevat:
Gemini
Virgo
Pisces
Cancer
Libra
Toelichting:
Program note (Dutch): De vijfdelige opbouw van het stuk ontstond door de idee om uit te gaan van de sterrebeelden van mijn vrouw, onze kinderen en mijzelf. Vandaar twee grote hoekdelen en drie kleinere middendelen. Overigens zegt zo'n idee nog niets over de makelij van de muziek. Sterrebeelden hebben geen direct muzikale 'inhoud.' Natuurlijk kan men aan 'Tweelingen' een zekere wendbaarheid en zelfs grilligheid ontlenen, en zelfs kan men de instrumenten twee aan twee laten spelen, al kan dit laatste ook op toeval berusten, althans wat de relatie tot het sterrebeeld betreft. De 'Maagd' laat zich misschien slechts door een 'solo' benaderen. 'Vissen' daarentegen hebben wel een zekere muzikale traditie, zeker, als men het water in het beeld betreft. Denk aan de 'Ondines' en 'Udines', aan 'Die Forelle', de 'Poisons d'or' verglijdend in de 'Reflets dans l'eau'. 'Kreeft' geeft wel aan dat de muziek een keer teruguit loopt, maar daar blijft het dan ook bij. 'Weegschaal' kan aanleiding geven tot een zekere
gelijkmatigheid, al geeft de enkele uitschieter veel te denken. Maar natuurlijk, een willekeurig klassiek (Haydn, Mozart) stuk is evenwichtiger dan het onderhavige. Overigens is hier geen sprake van 'moeilijke muziek.' Er is geen 'systeem' en de muziek is niet 'ingewikkeld.' Een technische toelichting lijkt mij dan ook niet op zijn plaats. Wat er gebeurt, kan men als het ware met één oogopslag zien, en het oor kan het horen. - JOOP VOORN