componist

Kasbergen, Marinus


gerelateerde werken

Five pieces : for treble recorder, 1971 / Marinus Kasbergen

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Blokfluit
Bezetting: rec-a

De vloek van de farao : voor viool en piano, voor viool, altviool en cello, voor hobo, klarinet, grote trom, piano, cello en contrabas, voor viool en piano, voor klarinet, viool en cello, voor klarinet, harp, 2 violen en cello, 1996 / Cathy van Eck, Kees Geluk, Tomas Hendriks, Fanny de Ruiter, Daan Verlaan, Mathilde Almekinders

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Viool en toetsinstrument; Strijktrio (viool, altviool, cello); Gemengd ensemble (2-11 spelers); Blaas en strijkinstrument(en)
Bezetting: vl pf - vl vla vc - ob cl perc pf vc cb - vl pf - cl vl vc (or other instr.) - cl hp 2vl vc

Koud zout : voor 4 instrumenten, 1984 / Huib Emmer

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Blaas en strijkinstrument(en)
Bezetting: ob sax-a trb cb

Kwartet : voor fluit, hobo, viool en cello, (1970) / Henri Delnooz

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Blaas en strijkinstrument(en)
Bezetting: fl ob vl vc

 

compositie

3 episodes : voor fluit, viool, altviool [en] violoncel / Marinus Kasbergen

Uitgever: Amsterdam: Donemus, cop. 1970
Uitgavenummer: 02370
Genre: Kamermuziek
Subgenre: Blaas en strijkinstrument(en)
Bezetting: fl vl vla vc
Bijzonderheden: Jaar van comp.: 1969-1970
Aantal spelers: 4
Compositiejaar: 1970
Status: nog niet gedigitaliseerd (verwachte levertijd 14 dagen)

Bevat:
Liberamente
Adagio
Molto vivace e leggiero
Toelichting:
Program note (Dutch): De drie episodes vertegenwoordigen een fase in het muzikale denken van de componist, die het beste omschreven kan worden als een zoeken naar evenwicht tussen een zeer strenge structuur enerzijds en een vreugde in klankraffinement en speelse virtuositeit anderzijds. In de eerste episode ligt het accent op de structuur, Na een langzame, sfeerbepalende inleiding, speelt de rest van dit deel zich in een sneller tempo af. Het klankbeeld is voor een groot gedeelte opgebouwd uit canons. Deze canons zijn lang niet altijd hoorbaar, maar zij verlenen aan de compositie een zekere mate van strengheid en abstractie. De eerste episode is dan ook, zeker bij het eerste horen, geen eenvoudig stuk voor de luisteraar. De tweede episode heeft een veel lossere opzet. Het accent ligt hier op de klank. De structuur is eenvoudig: a b c b' a'. Het stuk opent met de volledige kwartetklank (a). Daarop volgt een duo voor fluit en altviool. De c, het centrum van de compositie, is een fluitsolo, onderbroken
door pizzciato tonen op de viool en altviool. De cello zet hier een langgerekte lijn tegenover. Het duo keert veranderd terug, nu gespeeld door cello en viool (b'). Het stuk sluit af met een reminiscentie aan het begin (a'). De derde episode benut hetzelfde materiaal als de eerste, maar de uitwerking is geheel anders. Ook hier klinken canons, ze zijn echter ondergeschikt gemaakt aan een felle, bijna obsederende, ritmiek. Het accent in deze compositie ligt dan ook op de beweging en de virtuositeit. Wanneer aan het einde van dit deel de bewegingsstroom stokt, blijft er in feite niets over, zodat het geheel kan verstillen in een verre herinenring aan de inleiding van de eerste episode. - MARINUS KASBERGEN

Interesse
Heeft u interesse om dit werk aan te schaffen? Laat ons dit dan vrijblijvend weten zodat we dit werken met voorrang kunnen digitaliseren.
Naam
E-mail