gerelateerde werken
Fingers : for tenor saxophone and piano, 1991 / piano score by Srdjan Dedic (1992), Geert van Keulen
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Saxofoon en toetsinstrument; Saxofoon en orkest
Bezetting:
sax-t pf
Three Songs : for soprano and 3 instruments / Bram Van Camp; based on poems by Paul Van Ostaijen
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en instrument(en)
Bezetting:
sopr cl vn pf
Songs by Nastya : for female voice and ensemble / Dmitri Kourliandski; text Anastasia Kourliandskaya
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en instrument(en)
Bezetting:
zang fl/picc c/cl-b pf vn vc
Afscheid van een landschap : voor stem en (bas-)klarinet, 1994 / Alex Manassen
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en instrument(en)
Bezetting:
high cl(cl-b)
compositie
Trieste : for soprano and eight instrumentalists, 1984, (revision 1987) / three poems by James Joyce, Geert van Keulen
Overige auteurs:
Joyce, James
(Tekstdichter/librettist)
Keulen, Geert van
(Componist)
Bevat:
On the beach at Fontana
Watching the needleboats at San Sabba
Nightpiece
Toelichting:
Program note (Dutch): In de gedichtenbundel Pomes Penyeach komen acht gedichten voor, die geschreven zijn tussen 1912 en 1916 tijdens het verblijf van James Joyce in Triëst. Vaak met de zee of het strand als locatie, hebben deze gedichten de hartstocht en de - veelal vergeefse - liefde tot onderwerp. De gedichten On the beach at Fontana, Watching the needleboats at San Sabba en Night-piece lagen ten grondslag aan mijn Triëste, waarbij wel de structuur en de atmosfeer van de betreffende gedichten werd gevolgd, maar de eigenlijke tekst weggelaten. Is bij het eerste en laatste stuk de sfeer van de gedichten bepalend, bij het tweede stuk is vooral de structuur van Watching the needleboats at San Sabba de basis van de compositie geweest. De door Joyce aangehaalde tekst uit La Fanciulla del West van Puccini: ed io no tornero ed io no tornero verschijnt in zijn gedicht als No more, return no more!. In het lied wordt de bijbehorende muziek van Puccini weer geciteerd. Vergeleken met de versie zonder zang, zijn
de instrumentale gedeelten in het eerste en laatste lied substantieel gewijzigd. In het tweede stuk was de sopraanpartij aan de vibrafoon toebedeeld, maar komt nu weer terecht bij de zangstem, waarbij de andere stemmen nagenoeg hetzelfde blijven. - GEERT VAN KEULEN