gerelateerde werken
Possession : for ensemble and live electronics, 1995-1996 / Huib Emmer
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
1121 1230 perc g-b pf electronics
Curven : per accordion solo e quartetto d'archi, (1970) / Nicolaas van Straten
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting:
2vl vla vc acc-solo
La Musica del Giorno : for Pierrot ensemble / Douwe Eisenga
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting:
fl sax-a pf4h vln vc
The Frozen Lake : for violin, alto saxophone and harp / Carlos Micháns
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting:
sax-a hrp vl
compositie
Camera eye : voor 2 saxofoons, 2 basgitaren, violoncello, 2 piano's & slagwerk, 1978-'79 / Huib Emmer
Overige auteurs:
Emmer, Huib
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): Het compositorisch uitgangspunt van Camera Eye is om door middel van montagetechniek tot een materialenritme te komen.
Dit ritme ontstaat door blokvormig materiaal als zelfstandig waarneembare objecten ritmisch met elkaar te laten contrasteren.
De vorm van het stuk is vierdelig en in ieder deel staan één of meer instrumenten centraal: deel 1 - cello, deel 2 - piano's, deel 3 - saxofoons, deel 4 - basgitaren.
De titel is afkomstig van het boek U.S.A. (1938) van de
Amerikaanse schrijver John Dos Passos, waarin de montagetechniek ver is doorgevoerd: in dit boek staan zogenaamde camera-eye-passages waarmee Dos Passos refereert aan de Russische film van de twintiger jaren (Eisenstein, Vertov). - HUIB EMMER