gerelateerde werken
Tien vocale minuten : voor mezzosopraan en bas / [red. Michael Nieuwenhuizen]
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem solo; Vocaal ensemble (2-12)
Bezetting:
sopr-m bas ; sopr-m ; bar ; bas
Estampie : voor viool, klavier en trom (ad lib.), 1974 / Rob Goorhuis
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Viool en toetsinstrument; Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting:
vl pf (drum ad lib.)
Variances : for jazz guitar, percussion, piano and ad lib. shadow players / Arnold Marinissen
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting:
g perc pf
Amoureuse Du Diable : for two accordions, violin and double bass / Chiel Meijering
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting:
2acc vl db
compositie
Camera eye : voor 2 saxofoons, 2 basgitaren, violoncello, 2 piano's & slagwerk, 1978-'79 / Huib Emmer
Overige auteurs:
Emmer, Huib
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): Het compositorisch uitgangspunt van Camera Eye is om door middel van montagetechniek tot een materialenritme te komen.
Dit ritme ontstaat door blokvormig materiaal als zelfstandig waarneembare objecten ritmisch met elkaar te laten contrasteren.
De vorm van het stuk is vierdelig en in ieder deel staan één of meer instrumenten centraal: deel 1 - cello, deel 2 - piano's, deel 3 - saxofoons, deel 4 - basgitaren.
De titel is afkomstig van het boek U.S.A. (1938) van de
Amerikaanse schrijver John Dos Passos, waarin de montagetechniek ver is doorgevoerd: in dit boek staan zogenaamde camera-eye-passages waarmee Dos Passos refereert aan de Russische film van de twintiger jaren (Eisenstein, Vertov). - HUIB EMMER