gerelateerde werken
For Good : for fluteband, 1991 / Jelle Hogenhuis
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Fluitorkest
Bezetting:
pic 6fl 2fl-a 2fl-b fl-cb
Motor Mouse : for flute and harp / Chiel Meijering
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Fluit en harp
Bezetting:
fl hp
Duo piccolo : for flute and harp, 1995 / Joep Straesser
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Fluit en harp
Bezetting:
fl hp
Sonata da camera : per flauto e arpa, opus 42, 1951 / Marius Flothuis
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Fluit en harp
Bezetting:
fl hp
compositie
4 schetsen : voor fluit en harp, 1979 / Jelle Hogenhuis
Overige auteurs:
Hogenhuis, Jelle
(Componist)
Bevat:
Lento
Presto
Lento e rubato
Energico
Toelichting:
Program note (Dutch): Het basismateriaal voor deze 4 schetsen is ontstaan door de Fibonnaccireeks te gebruiken voor de belangrijkste ideeën. Ook de met deze reeks nauw verbonden gulden snede is bepalend geweest voor de vorm der delen. Fibonnaci was een Italiaans renaissancistisch natuurkundige, die bij het fokken van konijnen de reeks 1.1.2.3.5.8.13.21.34 enz. vond. Naarmate de getallen groter worden, verhouden ze zich als de gulden snede. Bij het zich verdiepen in deze materie blijkt het enorme gebied van natuur en wetenschap waarin deze verhoudingen voorkomen en toepasbaar zijn. Al vanaf de tijd der Babyloniërs, Egyptenaren en Grieken (Pythagoras!) is het bewust gebruik van de gulden snede aantoonbaar. Door toepassing van de Fibbonnacireeks in het eerste deel ontstonden twee toonreeksen. De eerste reeks werd verkregen door op de toon f' steeds meer tonen te stapelen. De Fibbonnaccireeks heeft hier dus betrekking op het aantal tonen van de motieven. De tweede reeks geeft een geleidelijke vergroting te
zien van de intervallen gestapeld op de toon a'. In het tweede deel geeft de Finnonnacireeks een geleidelijke verlenging van door de fluit gespeelde frasen te zien, bepaald door het aantal herhalingen van het ostinato motief in de harp. Het tussengedeelte herhaalt elementen uit de eerste schets. De inleiding van de derde reeks gebruikt weer de toonsherhalingen en intervalvergrotingen die geëxposeerd waren in de eerste schets. De vorm van het deel is verder bepaald door de gulden snede. De laatste schets is een verzameling van nieuwe ideeën en motieven uit voorgaande delen. - JELLE HOGENHUIS