gerelateerde werken
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Kinderkoor en groot ensemble
Bezetting:
JeK3 6perc 2xyl 2g pf4h
Prelude : for tango quintet / Frédéric Devreese
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting:
vn gtr acc pf db
Tasten : for saxophone quartet, piano, percussion and a building / Arnold Marinissen
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting:
4sax pf perc
The Beatitudes : Version for ensemble / Vladimir Martynov
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting:
fl 2vn vla vc hp
compositie
Séance : for percussion, 1969, op. 25 / Ton de Kruyf
Overige auteurs:
Kruyf, Ton de
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 21-12-1969 - Amsterdam - Slagwerkgroep Amsterdam). Even vóór het midden van 'Séance' klinkt een scheepsbel: die is zowel bestanddeel van het ensemble als buitenstaander. Buitenstaander in zoverre, dat hij de rol vervult van iemand die in het tumult van discussiërende personen of groepen orde probeert te scheppen. Het gesprek van slaginstrumenten, piano (door twee musici) bespeeld en harp begint ordelijk genoeg: tijdens de introductie lijkt het alsof de medewerkenden in cortège opkomen, ongeveer zoals de 'marcia' aan het begin van een oude 'serenata'.
Geritmeerde en vrije episodes wisselen elkaar daarna af. Piano, harp, marimba, vibrafoon, klokkenspel en triangels scheppen een wat onwezenlijke sfeer, de textuur verdicht zich tot toontrossen, de dynamiek neemt toe tot een drievoudig forte. De vermanende scheepsbel vermag geen orde te scheppen: de deelnemers aan het gesprek blijven napruttelen, al houden ze nu en dan de adem in.
Een harptremolo en enkele korte tikken op de houtblokken hebben meer succes: ieder draagt weer een eigen steentje bij tot een heldere totaalklank, die echter door de tamtam overspoeld dreigt te worden herhaaldelijk door tamboerijn, claves, 'kikker' en bongo's geïnterrumpeerd wordt. Opnieuw tracht de scheepsbel de aandacht te trekken (even voor cijfer 43). Na een nieuwe adempauze nemen ze radeloos hun toevlucht tot een algemeen geruis, de pianisten behelpen zich met de maracas, de harpist met een borstel. Nog eenmaal krijgt de buitenstaander het woord: ontmoedigd en vereenzaamd zaagt hij een stuk hardboard door... - TON DE KRUYF
d