gerelateerde werken

Sinfonietta : - tre danze per archi -, (1956), renewed version (1965) / Ton de Kruyf

Genre: Orkest
Subgenre: Strijkorkest
Bezetting: str

3 perspectieven : voor vibrafoon, piano, viool, altviool, violoncello en contrabas, opus 1, 1996 / Bas Kaptijn

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting: vibr pf vl vla vc cb

Remote Places : for ensemble / Martijn Padding

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting: fl sax-s sax-a sax-t 3tpt h 3trb(trb-b) pf db

Trail : for 11 instruments, 1993 / Robert Heppener

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting: fl ob cl(cl-b) h perc man g hp pf vl cb

 

compositie

Séance : for percussion, 1969, op. 25 / Ton de Kruyf

Uitgever: Amsterdam: Donemus, cop. 1969
Uitgavenummer: 03071
Genre: Kamermuziek
Subgenre: Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting: 5perc pf4h(perc) (hp/cemb ad lib.)
Bijzonderheden: Voor piano 4h (tevens slagwerk), 5 slagwerkers en harp (klavecimbel) ad lib. - In opdracht van Jeunesse Musicale
Tijdsduur: 10'00"
Aantal spelers: 8
Compositiejaar: 1969
Status: nog niet gedigitaliseerd (verwachte levertijd 14 dagen)

Overige auteurs:
Kruyf, Ton de (Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 21-12-1969 - Amsterdam - Slagwerkgroep Amsterdam). Even vóór het midden van 'Séance' klinkt een scheepsbel: die is zowel bestanddeel van het ensemble als buitenstaander. Buitenstaander in zoverre, dat hij de rol vervult van iemand die in het tumult van discussiërende personen of groepen orde probeert te scheppen. Het gesprek van slaginstrumenten, piano (door twee musici) bespeeld en harp begint ordelijk genoeg: tijdens de introductie lijkt het alsof de medewerkenden in cortège opkomen, ongeveer zoals de 'marcia' aan het begin van een oude 'serenata'.
Geritmeerde en vrije episodes wisselen elkaar daarna af. Piano, harp, marimba, vibrafoon, klokkenspel en triangels scheppen een wat onwezenlijke sfeer, de textuur verdicht zich tot toontrossen, de dynamiek neemt toe tot een drievoudig forte. De vermanende scheepsbel vermag geen orde te scheppen: de deelnemers aan het gesprek blijven napruttelen, al houden ze nu en dan de adem in.
Een harptremolo en enkele korte tikken op de houtblokken hebben meer succes: ieder draagt weer een eigen steentje bij tot een heldere totaalklank, die echter door de tamtam overspoeld dreigt te worden herhaaldelijk door tamboerijn, claves, 'kikker' en bongo's geïnterrumpeerd wordt. Opnieuw tracht de scheepsbel de aandacht te trekken (even voor cijfer 43). Na een nieuwe adempauze nemen ze radeloos hun toevlucht tot een algemeen geruis, de pianisten behelpen zich met de maracas, de harpist met een borstel. Nog eenmaal krijgt de buitenstaander het woord: ontmoedigd en vereenzaamd zaagt hij een stuk hardboard door... - TON DE KRUYF





d

Interesse
Heeft u interesse om dit werk aan te schaffen? Laat ons dit dan vrijblijvend weten zodat we dit werken met voorrang kunnen digitaliseren.
Naam
E-mail