gerelateerde werken
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano
Bezetting:
pf
Slow march to Moscow : for ensemble, 2006 / Martijn Padding
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting:
fl cl h trb perc pf vl vla vc
The Brightness of Light : for 11 musicians / Brendan Faegre
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting:
fl cl h trp perc pf 2vln vla vc db
Of mere being : for alto saxophone and 7 instrumentalists, 1983 / Walter Hekster
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting:
fl ob cl 2trp perc el.g sax-a-solo
compositie
Séance : for percussion, 1969, op. 25 / Ton de Kruyf
Overige auteurs:
Kruyf, Ton de
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 21-12-1969 - Amsterdam - Slagwerkgroep Amsterdam). Even vóór het midden van 'Séance' klinkt een scheepsbel: die is zowel bestanddeel van het ensemble als buitenstaander. Buitenstaander in zoverre, dat hij de rol vervult van iemand die in het tumult van discussiërende personen of groepen orde probeert te scheppen. Het gesprek van slaginstrumenten, piano (door twee musici) bespeeld en harp begint ordelijk genoeg: tijdens de introductie lijkt het alsof de medewerkenden in cortège opkomen, ongeveer zoals de 'marcia' aan het begin van een oude 'serenata'.
Geritmeerde en vrije episodes wisselen elkaar daarna af. Piano, harp, marimba, vibrafoon, klokkenspel en triangels scheppen een wat onwezenlijke sfeer, de textuur verdicht zich tot toontrossen, de dynamiek neemt toe tot een drievoudig forte. De vermanende scheepsbel vermag geen orde te scheppen: de deelnemers aan het gesprek blijven napruttelen, al houden ze nu en dan de adem in.
Een harptremolo en enkele korte tikken op de houtblokken hebben meer succes: ieder draagt weer een eigen steentje bij tot een heldere totaalklank, die echter door de tamtam overspoeld dreigt te worden herhaaldelijk door tamboerijn, claves, 'kikker' en bongo's geïnterrumpeerd wordt. Opnieuw tracht de scheepsbel de aandacht te trekken (even voor cijfer 43). Na een nieuwe adempauze nemen ze radeloos hun toevlucht tot een algemeen geruis, de pianisten behelpen zich met de maracas, de harpist met een borstel. Nog eenmaal krijgt de buitenstaander het woord: ontmoedigd en vereenzaamd zaagt hij een stuk hardboard door... - TON DE KRUYF
d