componist

Kruyf, Ton de

Ton de Kruyf is een Nederlandse componist. Hij schrijft in twaalftoontechnieken en hanteert seriële compositieprincipes; zijn muziek heeft een lyrische ondertoon. Zijn omvangrijke oeuvre vertoont enige nadruk op het vocale ...

gerelateerde werken

Pour faire le portrait d'un oiseau : per mezzo soprano e complesso da camera, (1965) / poesia di Jacques Prévert, Ton de Kruyf

Genre: Vocaal
Subgenre: Zangstem en groot ensemble
Bezetting: sopr-m 1111 1010 perc vibr(xyl) hp pf vc cb

Frequente contacten : voor 2 spelers, 1985 / Chiel Meijering

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Gemengd ensemble (2-11 spelers)
Bezetting: sax-a(cl-b) perc

Musica per flauto dolce (sopr.), clavicembalo, due violini, viola e violoncello : opus 10, (1971) / Hendrik de Regt

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Gemengd ensemble (2-11 spelers); Blaas en strijk en toetsinstrument(en)
Bezetting: rec-s 2vl vla vc cemb

Andante in D : voor fluit of viool en gitaar / Jan Maarten Komter

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Gemengd ensemble (2-11 spelers)
Bezetting: fl/vl g

 

compositie

Séance : for percussion, 1969, op. 25 / Ton de Kruyf

Uitgever: Amsterdam: Donemus, cop. 1969
Uitgavenummer: 03071
Genre: Kamermuziek
Subgenre: Gemengd ensemble (2-11 spelers)
Bezetting: 5perc pf4h(perc) (hp/cemb ad lib.)
Bijzonderheden: Voor piano 4h (tevens slagwerk), 5 slagwerkers en harp (klavecimbel) ad lib. - In opdracht van Jeunesse Musicale
Tijdsduur: 10'00"
Aantal spelers: 8
Status: nog niet gedigitaliseerd (verwachte levertijd 14 dagen)

Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 21-12-1969 - Amsterdam - Slagwerkgroep Amsterdam). Even vóór het midden van 'Séance' klinkt een scheepsbel: die is zowel bestanddeel van het ensemble als buitenstaander. Buitenstaander in zoverre, dat hij de rol vervult van iemand die in het tumult van discussiërende personen of groepen orde probeert te scheppen. Het gesprek van slaginstrumenten, piano (door twee musici) bespeeld en harp begint ordelijk genoeg: tijdens de introductie lijkt het alsof de medewerkenden in cortège opkomen, ongeveer zoals de 'marcia' aan het begin van een oude 'serenata'.
Geritmeerde en vrije episodes wisselen elkaar daarna af. Piano, harp, marimba, vibrafoon, klokkenspel en triangels scheppen een wat onwezenlijke sfeer, de textuur verdicht zich tot toontrossen, de dynamiek neemt toe tot een drievoudig forte. De vermanende scheepsbel vermag geen orde te scheppen: de deelnemers aan het gesprek blijven napruttelen, al houden ze nu en dan de adem in.
Een harptremolo en enkele korte tikken op de houtblokken hebben meer succes: ieder draagt weer een eigen steentje bij tot een heldere totaalklank, die echter door de tamtam overspoeld dreigt te worden herhaaldelijk door tamboerijn, claves, 'kikker' en bongo's geïnterrumpeerd wordt. Opnieuw tracht de scheepsbel de aandacht te trekken (even voor cijfer 43). Na een nieuwe adempauze nemen ze radeloos hun toevlucht tot een algemeen geruis, de pianisten behelpen zich met de maracas, de harpist met een borstel. Nog eenmaal krijgt de buitenstaander het woord: ontmoedigd en vereenzaamd zaagt hij een stuk hardboard door... - TON DE KRUYF





d

Interesse
Heeft u interesse om dit werk aan te schaffen? Laat ons dit dan vrijblijvend weten zodat we dit werken met voorrang kunnen digitaliseren.
Naam
E-mail