gerelateerde werken
Ballade : alt en klein orkest / [tekst] Charles d'Orléans, H. Henkemans
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en orkest
Bezetting:
alt 2120 2000 timp hp str(6.6.4.3.3.)
Sinfonietta : - tre danze per archi -, (1956), renewed version (1965) / Ton de Kruyf
Genre:
Orkest
Subgenre:
Strijkorkest
Bezetting:
str
Angel (Version II) : for violin solo, violoncello solo and large string orchestra / Maxim Shalygin
Genre:
Orkest
Subgenre:
Strijkorkest
Bezetting:
vn-solo vc-solo str
Serenade : voor strijkorkest / Karel Mengelberg
Genre:
Orkest
Subgenre:
Strijkorkest
Bezetting:
str
compositie
Riflessioni : tre pezzi per piccola orchestra d'archi, 1985-86, (revisione 1987) / Hans Henkemans
Overige auteurs:
Henkemans, Hans
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): De 'Riflessioni' zijn drie stukken van beschouwelijke aard. Een thematische relatie of een aan het totale werk ten grondslag liggende kiemcel is, althans door de componist, niet aan te wijzen.
Zonder twijfel treffen in alle drie stukken 'Seufzer' - dalende kleine secunde - de nauwkeurige waarnemer, maar deze hebben structureel geen functie, laat staan een programmatische bedoeling.
De componist acht het zo goed als noodzakelijk dat de drie onderdelen steeds in hun geheel achter elkaar gespeeld worden; hierin verraadt zich wellicht een niet te vermijden symfonische opzet.
De eerste 'Riflessione' heeft een zeer vrij gehanteerde hoofdvorm; er zijn - naast enkele neventhema's stellig twee hoofdthema's, die onderling sterk contrasteren, aan te tonen.
De tweede is een agressief en dynamisch werkstuk van evident driedelige aard: twee felle hoekdelen omlijsten een zangerig en meditatief middengedeelte.
Geheel beschouwelijk is de melancholische derde Riflessione, die dynamisch nauwelijks boven het mezzopiano uitkomt. Qua vorm biedt dit stuk een vrije verwerking van twee thema's, waarvan met name het tweede herhaaldelijk in isometrische gedaante optreedt.
Het werk dient in de (relatief) kleine bezetting uitgevoerd te worden; verdubbeling van stemmen is 'out of the question'. - HANS HENKEMANS