componist
Lex van Delden (Alexander Zwaap) is als componist autodidact. Zijn hele werkzame leven is hij muziekredacteur bij Het Parool. Vrijwel al zijn composities tot 1945 gingen verloren tijdens de Tweede ...
gerelateerde werken
Genre:
Orkest
Subgenre:
Twee of meer verschillende solo-instrumenten en orkest
Bezetting:
2222 2000 timp perc str vl-vla-cb-solo
Berceuse antique : voor 3 harpen, 1954 / Hans Osieck
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Harp
Bezetting:
3hp
Snaren-spel : 21 stukken voor twee kleine harpen, 1979, No. 1-9, Band I / Sas Bunge
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Harp
Bezetting:
2hp
Night journey : for harp solo, 1988 / Walter Hekster
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Harp
Bezetting:
hp
compositie
Kleine suite : voor twaalf harpen, 1951 / Lex van Delden en Marius Flothuis
Overige auteurs:
Flothuis, Marius
(componist)
Bevat:
Prelude
Allegro
Valse lente
Fughetta
Finale
Toelichting:
Program note (Dutch): Toen Phia Berghout mij vroeg of ik in samenwerking met mijn collega Lex van Delden een werk voor 12 harpen wilde schrijven, trok de opdracht mij al dadelijk aan door zijn ongewone karakter, maar ik had nog geen flauwe voorstelling hoe het resultaat er uit zou zien, laat staan hoe het zou klinken.
Ik pleegde overleg met Van Delden op een moment dat ik reeds enkele ideeën had gevonden. Wij stelden vast dat het schrijven van een werk voor 12 geheel onafhankelijke harp-partijen praktisch onuitvoerbaar was en besloten er een Suite voor 'harpen-orkest' van te maken: het ensemble verdeelden we in drie groepen van vier, die dus telkens één partij gezamenlijk spelen, maar waaruit zich ook nu en dan één of twee harpen solistisch losmaken. Op enkele plaatsen hoort men dan ook zes verschillende partijen; ook splitsingen in groepen van twee komen voor. Vervolgens bespraken we de opeenvolging der tempi en toonsoorten. Het resultaat was dat ik mijn reeds gevonden gedachten uitwerkte tot een Prelude in matige beweging, Lex van Delden daarna een Allegro en een Valse lente als tweede en derde deel schreef, waarop ik een Fughetta liet volgen. De Finale is een mars, waarvoor Van Delden het materiaal gedeeltelijk uit mijn Prelude putte; ik componeerde het trio gelijktijdig en bleek achteraf slechts
één maat nodig te hebben om de modulatie van mars naar trio te voltrekken, terwijl ook voor de overgang naar de herhaling van de mars slechts enkele maten nodig waren. - MARIUS FLOTHUIS