gerelateerde werken

Imaginary guitars : for string quartet, 1987-1988 / Peter Kann

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Strijkkwartet (2 violen, altviool, cello)
Bezetting: 2vl vla vc

Trois Pièces sérieuses (Sonata Nº 19) : for piano / Olivier Greif

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Piano
Bezetting: pf

iRitual : for piano and human being / David Mastikosa

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Piano
Bezetting: pf

Blue Ragone : for piano / Sonja Schwedersky

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Piano
Bezetting: pf

 

compositie

Variations : for piano, 1981 / Peter Kann

Uitgever: Amsterdam: Donemus, cop. 1982
Uitgavenummer: 00331
Genre: Kamermuziek
Subgenre: Piano
Bezetting: pf
Bijzonderheden: Opgedragen aan L.M. Heggarty. - Tijdsduur: ca. 8'20''
Tijdsduur: 8'00"
Aantal spelers: 1
Compositiejaar: 1981
Status: nog niet gedigitaliseerd (verwachte levertijd 14 dagen)

Overige auteurs:
Kann, Peter (Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): Variations for piano is geschreven in mijn eerste jaar op het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en is mijn eerste werk van een dergelijke lengte. In zo'n eerste jaar doe je natuurlijk veel kennis op; je hoort veel nieuwe muziek en je krijgt nieuw zicht op muziek die je al kende. Daarnaast moet je je door heel veel leerstof worstelen om het handwerk te leren.
Dit alles laat natuurlijk sporen achter. Toch was het voor mij niet voldoende dit stuk zuiver een neerslag van invloeden te laten zijn, al zijn ze wel te herkennen. Er is sprake van probleemstellingen, weliswaar betreffende fundamentele zaken (melodie, harmonie en ritme), maar die zijn eigenlijk het belangrijkst.
De vorm komt voort uit deze overwegingen. Het stuk heeft een natuurlijk verloop (opbouw, climax, afbouw (commentaar), afsluiting).
Wat de techniek van de noten betreft ben ik uitgegaan van de twaalftoonstechniek en 'vrij-atonale' techniek. En ik heb me in het stuk beziggehouden met het gebruik van tooncentra, toonherhalingen (zelfs octaafverdubbelingen) in deze technieken.
Wat de pianotechniek betreft: er is uitgegaan van een romantische pianostijl (rubato moet echter heel spaarzaam gebruikt worden). Pedaal wordt wel gebruikt - maar met mate en goede smaak - ondergeschikt aan de muzikale context, maar ondersteunend.
Hoewel er sprake is van een romantisch werk, is voor sommige passages een sterke mate van directheid noodzakelijk.
Bij het schrijven van dit stuk stond mij niet alleen mijn werk als componist voor ogen, maar ook dat van de uitvoerende. Deze moet een eigen bijdrage leveren. Ik zie dit stuk dan ook als vatbaar voor verschillende interpretaties. - PETER KANN

Interesse
Heeft u interesse om dit werk aan te schaffen? Laat ons dit dan vrijblijvend weten zodat we dit werken met voorrang kunnen digitaliseren.
Naam
E-mail