gerelateerde werken
The Memory of Roses / Louis Andriessen
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano; Piano 4 handen; Viool en toetsinstrument
Bezetting:
pf / pf4h / vl pf / vc / ob trb glock / hp / voice pf / sopr fl vc / GK4
Demontage : themes and variations, for ensemble, 1994/1996 / Gilius van Bergeijk
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
1121 1110 perc cel(pf) 2vl vla vc cb
Lost in a memory-hole : for ensemble / Chiel Meijering
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
2fl/picc cl/cl-b sax-a/sax-s sax-bar/sax-s 2h tpt 2trb tb perc pf gtr-e bass-e
Season of the phantasmal peace : for large ensemble / Valery Voronov
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
fl ob cl bsn h tp trb perc pf1-2 acc str
compositie
Contra tempus / Louis Andriessen
Overige auteurs:
Andriessen, Louis
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 30-5-1968 - Amsterdam - Nederlands Blazersensemble, Slagwerkgroep Amsterdam, Amsterdams Strijkkwartet o.l.v. Edo de Waart). Het basismateriaal van Contra Tempus werd een reeks van twaalf verschillende tonen, waarin behalve de minst tonale intervallen ook zowel de grote als de kleine drieklank voorkomt. Het kon daarmee dienen voor een nieuw soort tonaliteit, waarin niet de tonale functies functioneren, maar waarin wel tonale samenklanken kunnen optreden. Dat geldt ook voor de Mis van Machault. Die is niet tonaal, in de verste verte niet. De drie-klanken zijn nog vrij zeldzaam; kwint-, oktaaf- en tertsverdubbelingen genieten de voorkeur boven volledige drie-klanken. Contra Tempus bestaat uit vijf onderdelen, die zonder onderbreking in elkaar overgaan. Het begrip 'tegentijd' heeft zowel betrekking op de duur van de onderdelen (verhouding 6 : 4 : 5 : 8 : 7) als op het muzikale materiaal zelf. Contra Tempus betekent ook: muzikaal materiaal uit verschillende eeuwen; een
fragment dat bekort wordt, omdat een ander fragment verlengd is; ook versneld tegenover verlangzaamd; twee verschillende tempi tegelijkertijd. Strawinsky, één componist, die met de hand op mijn schouders achter mijn tafel toekeek tijdens het werk, had het laatste woord... - LOUIS ANDRIESSEN