componist
Louis Andriessen was born in Utrecht on June 6, 1939.
Education: After an early training in composition with his father, composer Hendrik Andriessen, he continued his studies with Kees van Baaren ...
gerelateerde werken
Nuit d'été : voor piano vierhandig, 1957 / Louis Andriessen
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano 4 handen
Bezetting:
pf4h
Symphonie à trente : for ten trios, 1994 / Bernard van Beurden
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
2320 4sax 1111 timp 6perc 3vl vla vc cb
Lines concerning the unknown soldier : voor kamerorkest, 1999 / Matijs de Roo
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
fl ob cl cl-b fg 2h trp trb 2perc pf 3vl vla vc cb
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers); Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
0000 0000 14perc hp pf(cel)
compositie
Contra tempus / Louis Andriessen
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 30-5-1968 - Amsterdam - Nederlands Blazersensemble, Slagwerkgroep Amsterdam, Amsterdams Strijkkwartet o.l.v. Edo de Waart). Het basismateriaal van Contra Tempus werd een reeks van twaalf verschillende tonen, waarin behalve de minst tonale intervallen ook zowel de grote als de kleine drieklank voorkomt. Het kon daarmee dienen voor een nieuw soort tonaliteit, waarin niet de tonale functies functioneren, maar waarin wel tonale samenklanken kunnen optreden. Dat geldt ook voor de Mis van Machault. Die is niet tonaal, in de verste verte niet. De drie-klanken zijn nog vrij zeldzaam; kwint-, oktaaf- en tertsverdubbelingen genieten de voorkeur boven volledige drie-klanken. Contra Tempus bestaat uit vijf onderdelen, die zonder onderbreking in elkaar overgaan. Het begrip 'tegentijd' heeft zowel betrekking op de duur van de onderdelen (verhouding 6 : 4 : 5 : 8 : 7) als op het muzikale materiaal zelf. Contra Tempus betekent ook: muzikaal materiaal uit verschillende eeuwen; een
fragment dat bekort wordt, omdat een ander fragment verlengd is; ook versneld tegenover verlangzaamd; twee verschillende tempi tegelijkertijd. Strawinsky, één componist, die met de hand op mijn schouders achter mijn tafel toekeek tijdens het werk, had het laatste woord... - LOUIS ANDRIESSEN