gerelateerde werken
The Memory of Roses / Louis Andriessen
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano; Piano 4 handen; Viool en toetsinstrument
Bezetting:
pf / pf4h / vl pf / vc / ob trb glock / hp / voice pf / sopr fl vc / GK4
De haas en de schildpad : een hoketus voor twee instrumentale groepen, 1983 / Jan Rispens
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
1111 1000 mar vibr 2pf 2vl vla vc cb
Roll Over Igor : for ensemble / Chiel Meijering
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
2fl cl sax-a sax-bar hn tpt 2tbn tb per pno e-guit e-bass
Groter, langer, harder! ... Book 3 : for ensemble, 1999-2005 / Chiel Meijering
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
2010 2sax 1(-2)121 perc el.g pf el.cb
compositie
Contra tempus / Louis Andriessen
Overige auteurs:
Andriessen, Louis
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 30-5-1968 - Amsterdam - Nederlands Blazersensemble, Slagwerkgroep Amsterdam, Amsterdams Strijkkwartet o.l.v. Edo de Waart). Het basismateriaal van Contra Tempus werd een reeks van twaalf verschillende tonen, waarin behalve de minst tonale intervallen ook zowel de grote als de kleine drieklank voorkomt. Het kon daarmee dienen voor een nieuw soort tonaliteit, waarin niet de tonale functies functioneren, maar waarin wel tonale samenklanken kunnen optreden. Dat geldt ook voor de Mis van Machault. Die is niet tonaal, in de verste verte niet. De drie-klanken zijn nog vrij zeldzaam; kwint-, oktaaf- en tertsverdubbelingen genieten de voorkeur boven volledige drie-klanken. Contra Tempus bestaat uit vijf onderdelen, die zonder onderbreking in elkaar overgaan. Het begrip 'tegentijd' heeft zowel betrekking op de duur van de onderdelen (verhouding 6 : 4 : 5 : 8 : 7) als op het muzikale materiaal zelf. Contra Tempus betekent ook: muzikaal materiaal uit verschillende eeuwen; een
fragment dat bekort wordt, omdat een ander fragment verlengd is; ook versneld tegenover verlangzaamd; twee verschillende tempi tegelijkertijd. Strawinsky, één componist, die met de hand op mijn schouders achter mijn tafel toekeek tijdens het werk, had het laatste woord... - LOUIS ANDRIESSEN