componist

Wagemans, Peter-Jan

Het werk van Peter-Jan Wagemans behoort tot de Rotterdamse School, samen met dat van Otto Ketting en Klaas de Vries. In een gesprek met Emile Wennekes omschrijft Wagemans de Rotterdamse ...

gerelateerde werken

24 capriccio's voor viool solo

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Viool
Bezetting: vl

De zee : = (De sé), voor 3-stemmig gemengd koor en orkest, 1982 / tekst: Hessel van der Wal, muziek: Henk Alkema

Genre: Vocaal
Subgenre: Gemengd koor en orkest
Bezetting: GK3 3223 4331 3perc hp str

Missa sancti papae Pii decimi : per coro misto e orchestra, 1956, (orch.; 1977) / Albert de Klerk

Genre: Vocaal
Subgenre: Gemengd koor en orkest
Bezetting: GK4 2222 4230 timp perc str

Psalmen trilogie : uit: Gabriel Smit - Psalmen opnieuw, bariton solo, gemengd koor, orkest, 1977 / Jurriaan Andriessen

Genre: Vocaal
Subgenre: Gemengd koor en orkest
Bezetting: bar GK4 2222 4331 timp perc pf str

 

compositie

Muziek III : opus 19-a, "Europa na de regen", voor soli, koor en groot ensemble, 1983-84 / Peter-Jan Wagemans

Uitgever: Amsterdam: Donemus, 1988
Uitgavenummer: 03480
Genre: Vocaal
Subgenre: Gemengd koor en orkest
Bezetting: sopr sopr-m bar GK8 4041 0441 6perc pf g-b 6cb
Bijzonderheden: Voor soli SMzsBr, koor SSAATTBB en orkest. - Op teksten uit de bijbel en van Stéphane Mallarmé en Alfred Tennyson. - In opdracht van het Fonds voor de Scheppende Toonkunst. - Opgedragen aan Olivier Messiaen. - Cop. 1984. - Tijdsduur: ca. 50'
Tijdsduur: 50'00"
Status: volledig gedigitaliseerd (direct leverbaar)

Overige auteurs:
Mallarme, Stephane (tekstdichter/librettist)
Tennyson, Alfred (Lord) (tekstdichter/librettist)
Toelichting:
Program note (Dutch): De aanduiding Muziek zou vervangen kunnen worden door het woord 'symfonie'. Het is het derde stuk uit een cyclus, wat een voortzetting probeert te zijn van de 19e-eeuwse symfonie, namelijk een stuk muziek van grote opzet met een duidelijk emotioneel en formeel uitgangspunt. Dit is tegelijkertijd ook de enige overeenkomst met de traditionele symfonie. Het woord 'symfonie' herbergt voor mij toch te veel een opzet in drie of vier delen met hoofdvormen, rondo's en liedvormen, kortom een tonale vorm. Het werk draagt nog een subtitel: 'Europa na de regen'. Dit is tevens de titel van een schilderij van Max Ernst, voorstellende een voorwereldlijk landschap, het resultaat van een atoombom en de daaropvolgende radioactieve regens. Mijn werk is echter niet in de eerste plaats een anti-atoombom- of anti-kruisraketstuk, maar richt zich tegen het machteloze doemdenken, dat ons, als verlamd in het web van onze eigen redeneringen, naar een schijnbaar onafwendbare afgrond schijnt te voeren. Om dit
tot uitdrukking te brengen zijn een drietal teksten gekozen. De onafwendbare doem wordt vertegenwoordigd door delen uit de Openbaring van Johannes. Op het directe verband dat er te leggen valt tussen de Openbaring en de dag dat de bom valt, werd ik opmerkzaam gemaakt door het boekje van Harry Mulisch 'Wenken voor de bescherming van uw gezin en uzelf, tijdens de Jongste Dag'. Ik wil er op wijzen, om misverstanden te voorkomen, dat ik niet de Bijbel als negatieve factor kritisch heb gebruikt, maar de loodzware, op hel en verdoemenis gerichte interpretatie, die verschillende kerkelijke richtingen er aan gegeven hebben. Om dit tot uitdrukking te brengen heb ik de teksten in een versteende taal gebruikt: het kerklatijn. Het hele eerste deel is gebaseerd op Johannes en schildert het verwoeste landschap, het 'Europa na de regen'. In het begin en slotkoor van het tweede deel wordt gebruik gemaakt van twee andere teksten. Het deel begint met een aantal regels uit 'Ulysses' van de Engelse
dichter Alfred, Lord Tennyson. In dit gedicht wordt de nu oud geworden Ulysses ten tonele gevoerd, die na al zijn avonturen al weer lang op zijn troon zit. Hij is ontevreden en wil weer op pad, "for my purpose holds to sail beyond the sunset, and the baths of all the western stars, until I die". In dit gedicht wordt het oude, moe geworden Europa opgeroepen om weer op pad te gaan, "to strive, to seek, to find, and not to yield". In het derde deel van het werk zal dit gedicht centraal staan. Het tweede deel wordt besloten met een gedeelte uit 'Herodias' van Stéphane Mallarmé. Hierin bezingt Johannes de Doper zijn dood in het beeld van een zonsondergang. Het werk zit in zijn vorm als een film: via allerlei montageprincipes. Dit verklaart het grote aantal delen of scènes. Veel delen zijn nauw op elkaar betrokken en komen meerdere keren in gewijzigde vorm terug. Het koor wordt vaak behandeld als een cantus firmus, het is voortdurend als uitkomende stem te horen, waaromheen allerlei soorten
muziek gedrapeerd zijn, met een vaak zelfstandig karakter. Ook dit is een filmprincipe dat in Muziek III als een muzikaal uitgangspunt heeft gediend: het creëren van achtergronden. - P.-J. WAGEMANS

Koop
Indien u dit werk gaat uitvoeren, dan kunt u hier uw concert-informatie aangeven. Donemus zorgt dan voor vermelding van het concert op de Donemus Facebook pagina en in de Donemus Concertagenda.
U kunt van dit werk de partituur of andere producten on-line aanschaffen. Indien u kiest voor een downloadbaar product, ontvangt u het product digitaal. In alle andere gevallen wordt deze naar u opgestuurd. Let op dat u voor iedere gebruiker een exemplaar van het product nodig heeft.
Product Omschrijving Prijs/stuk Aantal
Partituur Download (B4), 154 paginas EUR 66,86
Hardcopy, normal size (B4), 154 paginas EUR 117,15
Hardcopy, study size (A4), 154 paginas EUR 95,97