componist
Geert van Keulen werd op 11 oktober 1943 in Amsterdam geboren.
Opleiding
Hij studeerde klarinet en basklarinet aan het Amsterdamse Muzieklyceum, compositie bij Robert Heppener, instrumentatie bij Hans Henkemans en orkestdirectie bij ...
gerelateerde werken
Fantasiestücke (Robert Schumann) : für Klarinette und Streichquartett / Geert van Keulen
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting:
kl 2vl vla vc
Orkeststuk : (1984) / Tom Riedstra
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3333 4331 3perc pf str(10.10.8.6.4.)
Platonic ID : for chamber orchestra or ensemble / Rozalie Hirs
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers); Orkest
Bezetting:
pic fl cl cl-b(cl) pf4h 2vl 2vla 2vc cb or pic fl cl cl-b(cl) pf4h str
Symphonische Suite : voor orkest / Julius Hijman
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
picc 2fl 2ob 2cl 2bsn 4hrn 3tr 2trbn 3tb timp vl vla vcl cb
compositie
Sinfonia : for orchestra, 1984 / Geert van Keulen
Bevat:
Moderato
Andante tranquillo.
Molto più mosso
Moderato
Toelichting:
Program note (Dutch): Gevraagd een kort stuk te schrijven, dat zou kunnen dienen als openingsstuk van de concerten van het NSO in 1985, heb ik gekozen voor een vorm, die enigszins vergelijkbaar is met de voor-klassieke ouverture, in het Italiaans sinfonia genaamd. De overeenkomst is echter slechts van uiterlijke aard en heeft alleen betrekking op de driedeligheid van de sinfonia. In mijn Sinfonia wordt het eerste gedeelte, met veel in de houtblazers liggende triolenfiguren, gedeeltelijk aan het slot herhaald met daartussen een gedeelte waarin drie verschillende passages elkaar afwisselen. De oorsprong van het woord 'sinfonia' ligt in het Grieks, waar het letterlijk 'overeenstemming', 'harmonie' betekent. Verder ook nog onder andere de intervallen kwart, kwint en oktaaf, intervallen die in de harmonische structuur van mijn Sinfonia een belangrijke rol spelen, aangezien de samenklank, de harmonie in dit werk is gedestilleerd uit de boventooncomplexen van een in de bas liggende 'cantus firmus'. Al met al
voldoende redenen voor mij om de titel Sinfonia voor dit werk te kiezen.
De bezetting is voor middelgroot symfonieorkest en speeltechnisch toegesneden op de mogelijkheden van het NSO, die waarlijk niet gering zijn. - GEERT VAN KEULEN