gerelateerde werken
Fantasiestücke (Robert Schumann) : für Klarinette und Streichquartett / Geert van Keulen
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting:
kl 2vl vla vc
La plainte, au loin, du faune ... / orchestrée par Geert van Keulen, Paul Dukas
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
pic 2fl 2ob ob-am eh 2cl 2fg 4h 2trp 3trb perc cel 2hp str
Petite suite : pour orchestre de chambre, 1961 / Jan van Dijk
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2222 sax-a 1100 timp perc xyl str
Pantomime : opus 64a, voor orkest, 1959 / Lex van Delden
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
1121 2220 timp perc hp str
compositie
Sinfonia : for orchestra, 1984 / Geert van Keulen
Overige auteurs:
Keulen, Geert van
(Componist)
Bevat:
Moderato
Andante tranquillo.
Molto più mosso
Moderato
Toelichting:
Program note (Dutch): Gevraagd een kort stuk te schrijven, dat zou kunnen dienen als openingsstuk van de concerten van het NSO in 1985, heb ik gekozen voor een vorm, die enigszins vergelijkbaar is met de voor-klassieke ouverture, in het Italiaans sinfonia genaamd. De overeenkomst is echter slechts van uiterlijke aard en heeft alleen betrekking op de driedeligheid van de sinfonia. In mijn Sinfonia wordt het eerste gedeelte, met veel in de houtblazers liggende triolenfiguren, gedeeltelijk aan het slot herhaald met daartussen een gedeelte waarin drie verschillende passages elkaar afwisselen. De oorsprong van het woord 'sinfonia' ligt in het Grieks, waar het letterlijk 'overeenstemming', 'harmonie' betekent. Verder ook nog onder andere de intervallen kwart, kwint en oktaaf, intervallen die in de harmonische structuur van mijn Sinfonia een belangrijke rol spelen, aangezien de samenklank, de harmonie in dit werk is gedestilleerd uit de boventooncomplexen van een in de bas liggende 'cantus firmus'. Al met al
voldoende redenen voor mij om de titel Sinfonia voor dit werk te kiezen.
De bezetting is voor middelgroot symfonieorkest en speeltechnisch toegesneden op de mogelijkheden van het NSO, die waarlijk niet gering zijn. - GEERT VAN KEULEN