componist
Geert van Keulen werd op 11 oktober 1943 in Amsterdam geboren.
Opleiding
Hij studeerde klarinet en basklarinet aan het Amsterdamse Muzieklyceum, compositie bij Robert Heppener, instrumentatie bij Hans Henkemans en orkestdirectie bij ...
gerelateerde werken
Fantasiestücke (Robert Schumann) : für Klarinette und Streichquartett / Geert van Keulen
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting:
kl 2vl vla vc
Symphony no. 2 : 1982/83 / Jo van den Booren
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3333 4331 timp 2perc hp str
S.O.S. Ouverture / Adr. Bonsel
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2222 2210 4perc str
Symphonische Suite : voor orkest / Julius Hijman
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
picc 2fl 2ob 2cl 2bsn 4hrn 3tr 2trbn 3tb timp vl vla vcl cb
compositie
Koraal : = (Chorale), for orchestra, (1980) / Geert van Keulen
Toelichting:
Program note (Dutch): [Première: 11 januari 1981 - Concertgebouw, Amsterdam - Concertgebouworkest o.l.v. Hans Vonk] - Koraal bestaat uit drie in elkaar overgaande delen, waarvan het tweede het eigenlijke 'koraal' is. Dit 'koraal' is een rustig deel, met een driestemmige harmonie, waarbij iedere stem niet uit één toon bestaat - verticaal gezien - maar uit een wisselend aantal, variërend van drie tot negen tonen. Twee stemmen zijn respectievelijk aan het koper en het strijkorkest - zonder eerste violen - toebedeeld, de derde stem, een soort residu van de twee andere stemmen, aan het hout. Iedere stem zou vergeleken kunnen worden met een orgelmixtuur, maar dan één van een steeds wisselende samenstelling.
Het eerste en het laatste deel vertonen sterke overeenkomsten: beide delen zijn in snel tempo en maken gebruik van verschillende canontechnieken. Verder onderscheiden deze twee delen zich van het middendeel door het gebruik van slechts een beperkt aantal tonen. Zo zijn deze twee delen zowel ritmisch, harmonisch als qua stemvoering de 'keerzijde' van het centrale koraal. Wat de instrumentatie betreft: de verschillende instrumentenfamilies (hobo's, klarinetten, etc.) zijn veelal groepsgewijs gebruikt, waardoor een registerachtige klank ontstaat. - GEERT VAN KEULEN