gerelateerde werken
Fingers : for tenor saxophone and piano, 1991 / piano score by Srdjan Dedic (1992), Geert van Keulen
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Saxofoon en toetsinstrument; Saxofoon en orkest
Bezetting:
sax-t pf
Symphony Nº 5 'Umbrae futurae' : for orchestra / Hans Kox
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
pic 2fl(fl-a) 2ob eh 2cl 2fg cfg 4h 3trp 3trb tb 4perc str
Symphonisch gedicht "Luctor et Emergo" / [Koos van de Griend]
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3333 4330 timp perc hp str
Musique pour l'esprit en deuil : for orchestra, (1943) / Rudolf Escher
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
pic 2fl fl(pic) 3ob eh 4cl cl-b 3fg cfg sax-s(sax-a) 4h 4trp 3trb tb timp 6perc 2hp pf str(16.14.12.10.8-10.)
compositie
Koraal : = (Chorale), for orchestra, (1980) / Geert van Keulen
Overige auteurs:
Keulen, Geert van
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): [Première: 11 januari 1981 - Concertgebouw, Amsterdam - Concertgebouworkest o.l.v. Hans Vonk] - Koraal bestaat uit drie in elkaar overgaande delen, waarvan het tweede het eigenlijke 'koraal' is. Dit 'koraal' is een rustig deel, met een driestemmige harmonie, waarbij iedere stem niet uit één toon bestaat - verticaal gezien - maar uit een wisselend aantal, variërend van drie tot negen tonen. Twee stemmen zijn respectievelijk aan het koper en het strijkorkest - zonder eerste violen - toebedeeld, de derde stem, een soort residu van de twee andere stemmen, aan het hout. Iedere stem zou vergeleken kunnen worden met een orgelmixtuur, maar dan één van een steeds wisselende samenstelling.
Het eerste en het laatste deel vertonen sterke overeenkomsten: beide delen zijn in snel tempo en maken gebruik van verschillende canontechnieken. Verder onderscheiden deze twee delen zich van het middendeel door het gebruik van slechts een beperkt aantal tonen. Zo zijn deze twee delen zowel ritmisch, harmonisch als qua stemvoering de 'keerzijde' van het centrale koraal. Wat de instrumentatie betreft: de verschillende instrumentenfamilies (hobo's, klarinetten, etc.) zijn veelal groepsgewijs gebruikt, waardoor een registerachtige klank ontstaat. - GEERT VAN KEULEN