gerelateerde werken
Fantasiestücke (Robert Schumann) : für Klarinette und Streichquartett / Geert van Keulen
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting:
kl 2vl vla vc
Wals voor klein orkest / Wouter Paap
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
1111 0100 pf str
Simphonie à grand orchestre : en sol majeur, opus 13 (2nd Symphony) / Carolus Antonius Fodor
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
fl 2ob 2fg 2h 2trp timp str
Intermezzo and Epilogue : from the opera "The Expedition" / Klas Torstensson
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest; Zangstem en orkest
Bezetting:
(sopr) fl(pic) pic(fl) fl 2ob eh 2cl cl-b cl-cb 2fg cfg 2sax 4h 3trp 3trb 2tb timp 5perc g-b hp pf str synth (acc-solo)
compositie
Koraal : = (Chorale), for orchestra, (1980) / Geert van Keulen
Overige auteurs:
Keulen, Geert van
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): [Première: 11 januari 1981 - Concertgebouw, Amsterdam - Concertgebouworkest o.l.v. Hans Vonk] - Koraal bestaat uit drie in elkaar overgaande delen, waarvan het tweede het eigenlijke 'koraal' is. Dit 'koraal' is een rustig deel, met een driestemmige harmonie, waarbij iedere stem niet uit één toon bestaat - verticaal gezien - maar uit een wisselend aantal, variërend van drie tot negen tonen. Twee stemmen zijn respectievelijk aan het koper en het strijkorkest - zonder eerste violen - toebedeeld, de derde stem, een soort residu van de twee andere stemmen, aan het hout. Iedere stem zou vergeleken kunnen worden met een orgelmixtuur, maar dan één van een steeds wisselende samenstelling.
Het eerste en het laatste deel vertonen sterke overeenkomsten: beide delen zijn in snel tempo en maken gebruik van verschillende canontechnieken. Verder onderscheiden deze twee delen zich van het middendeel door het gebruik van slechts een beperkt aantal tonen. Zo zijn deze twee delen zowel ritmisch, harmonisch als qua stemvoering de 'keerzijde' van het centrale koraal. Wat de instrumentatie betreft: de verschillende instrumentenfamilies (hobo's, klarinetten, etc.) zijn veelal groepsgewijs gebruikt, waardoor een registerachtige klank ontstaat. - GEERT VAN KEULEN