gerelateerde werken
Trio : voor viool, alt en piano / Oscar van Hemel
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Andere combinaties van strijkers en toetsinstrument
Bezetting:
pf vl vla/vc
Transformation : for orchestra, 1972 / Tera de Marez Oyens
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
fl(pic) ob cl fg 2h trp trb 6perc xyl cel hp pf str(16.14.12.10.8.)
De ekster op de galg: Concertouverture (naar Pieter Bruegel de Oude) : voor orkest / André Laporte
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3fl 3ob 3cl/cl-b 3fg cfg 4h 4tpt 3trb tb timp 4perc cel hp str
Sinfonie für Jedermann : für Kammerorchester und viele andere / Merlijn Twaalfhoven
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
compositie
2e Symphonie : voor orkest / Oscar van Hemel
Overige auteurs:
Hemel, Oscar van
(Componist)
Bevat:
Moderato
Scherzo (Passacaglia)
Adagio
Allegro giocoso
Toelichting:
Program note (Dutch): Het werk is in vier, naar vorm, inhoud, karakter en coloriet contrasterende delen ontworpen. De componist heeft getracht 'directe' taal te spreken, zonder vooropstelling van 'ismen.' Het eerste deel is gebouwd op drie thema's. Het eerste, energiek, valt met de deur in huis. Dromerig van aard is het tweede (fagotsolo). Het derde (hobosolo) licht en schertsend. In de doorwerking wordt dit drietal verwerkt. Het tweede deel is een Scherzo in passacagliavorm. Een reeks vrije variaties, waarin de blazers een grote rol spelen, zijn ontworpen op een obstinaat basmotief, hetwelk ook in hogere registers voorkomt. Het Adagio - dit werd het eerst gecomponeerd - wil dieper aanspreken en is gefundeerd op drie hoofdthema's, waarvan het derde contrapuntisch is behandeld. Het slotdeel, Allegro giocoso, heeft een hoofdthema dat vrolijk en syncopisch is. Hier wil de componist alle zorgen van zich afschudden. Een tweede thema met gepuncteerd ritme (fagot in het diepe register), is luchtig van aard en
loopt door het gehele orkestrale palet, deels gesecondeerd door een zangerig thema. Na deze ontwikkeling, gevolgd door een korte doorwerking, verschijnt het eerste thema, niet meer gesyncopeerd, doch breed zingend. Beide, het originele en het ritmisch omgewerkte, treden op het einde in verband van gelijktijdigheid op. - OSCAR VAN HEMEL