gerelateerde werken
Werken voor beiaard / Oscar van Hemel (1892-1981)
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Beiaard
Bezetting:
car
Symphony NÂș 2 : for synthesizer and orchestra / JacobTV - Jacob Ter Veldhuis
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
0000 4000 3perc synth hp str
Ballet - suite : voor klein orkest / samengesteld door Eduard Reeser, Alphons Diepenbrock
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2331 1000 timp perc hp str
Constructio : for symphony orchestra / Willem Jeths
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2fl(picc/fl-a) 2ob(eh) 2cl 2fg(cfg) 2h 2tpt 2trb(trb-b) tb timp 5perc str
compositie
2e symphonie : (1948-49) / Oscar van Hemel
Overige auteurs:
Hemel, Oscar van
(Componist)
Bevat:
Moderato
Scherzo (Passacaglia)
Adagio
Allegro giocoso
Toelichting:
Program note (Dutch): Het werk is in vier, naar vorm, inhoud, karakter en coloriet contrasterende delen ontworpen. De componist heeft getracht 'directe' taal te spreken, zonder vooropstelling van 'ismen.' Het eerste deel is gebouwd op drie thema's. Het eerste, energiek, valt met de deur in huis. Dromerig van aard is het tweede (fagotsolo). Het derde (hobosolo) licht en schertsend. In de doorwerking wordt dit drietal verwerkt. Het tweede deel is een Scherzo in passacagliavorm. Een reeks vrije variaties, waarin de blazers een grote rol spelen, zijn ontworpen op een obstinaat basmotief, hetwelk ook in hogere registers voorkomt. Het Adagio - dit werd het eerst gecomponeerd - wil dieper aanspreken en is gefundeerd op drie hoofdthema's, waarvan het derde contrapuntisch is behandeld. Het slotdeel, Allegro giocoso, heeft een hoofdthema dat vrolijk en syncopisch is. Hier wil de componist alle zorgen van zich afschudden. Een tweede thema met gepuncteerd ritme (fagot in het diepe register), is luchtig van aard en
loopt door het gehele orkestrale palet, deels gesecondeerd door een zangerig thema. Na deze ontwikkeling, gevolgd door een korte doorwerking, verschijnt het eerste thema, niet meer gesyncopeerd, doch breed zingend. Beide, het originele en het ritmisch omgewerkte, treden op het einde in verband van gelijktijdigheid op. - OSCAR VAN HEMEL