gerelateerde werken
Divertimento : voor schoolorkest, 1946 / Oscar van Hemel
Genre:
Orkest
Subgenre:
Schoolorkest
Bezetting:
1010 0100 pf str(vl vc)
Paraphrase "Onder Moeders Parapluie" : for orchestra / Cornelis Dopper
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2fl(picc) 2ob 2cl 2fg 4h 2tpt triangle str
Mouvements symphoniques : 1955 [i.e. 1956] / Ton de Kruyf
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3333 sax-a 4331 timp perc pf(cel) hp str
The quickest girl in the frying pan : (katabasis for orchestra), 2003 / Daan Verlaan
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
VK8 3222 4320 timp 2perc hp lutheal str
compositie
2e symphonie : (1948-49) / Oscar van Hemel
Overige auteurs:
Hemel, Oscar van
(Componist)
Bevat:
Moderato
Scherzo (Passacaglia)
Adagio
Allegro giocoso
Toelichting:
Program note (Dutch): Het werk is in vier, naar vorm, inhoud, karakter en coloriet contrasterende delen ontworpen. De componist heeft getracht 'directe' taal te spreken, zonder vooropstelling van 'ismen.' Het eerste deel is gebouwd op drie thema's. Het eerste, energiek, valt met de deur in huis. Dromerig van aard is het tweede (fagotsolo). Het derde (hobosolo) licht en schertsend. In de doorwerking wordt dit drietal verwerkt. Het tweede deel is een Scherzo in passacagliavorm. Een reeks vrije variaties, waarin de blazers een grote rol spelen, zijn ontworpen op een obstinaat basmotief, hetwelk ook in hogere registers voorkomt. Het Adagio - dit werd het eerst gecomponeerd - wil dieper aanspreken en is gefundeerd op drie hoofdthema's, waarvan het derde contrapuntisch is behandeld. Het slotdeel, Allegro giocoso, heeft een hoofdthema dat vrolijk en syncopisch is. Hier wil de componist alle zorgen van zich afschudden. Een tweede thema met gepuncteerd ritme (fagot in het diepe register), is luchtig van aard en
loopt door het gehele orkestrale palet, deels gesecondeerd door een zangerig thema. Na deze ontwikkeling, gevolgd door een korte doorwerking, verschijnt het eerste thema, niet meer gesyncopeerd, doch breed zingend. Beide, het originele en het ritmisch omgewerkte, treden op het einde in verband van gelijktijdigheid op. - OSCAR VAN HEMEL