gerelateerde werken
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en orkest
Bezetting:
sopr ten GK4 3322 4330 timp perc hp str
Musica sinfonica : per orchestra, opus 93, 19-XII-1967-Amsterdam / Lex van Delden
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2333 4331 timp perc hp pf str
AL-LE-LOUIS : for orchestra / Martijn Padding
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3fl 2ob 2cl-b 2trp flghn 2hn 2trb 3perc 6vl 2pf keyb cymb el. g g-b
Passacaglia : (1955/57), voor orkest / Otto Ketting
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2222 sax-a 2210 timp perc str
compositie
2e symphonie : (1948-49) / Oscar van Hemel
Overige auteurs:
Hemel, Oscar van
(Componist)
Bevat:
Moderato
Scherzo (Passacaglia)
Adagio
Allegro giocoso
Toelichting:
Program note (Dutch): Het werk is in vier, naar vorm, inhoud, karakter en coloriet contrasterende delen ontworpen. De componist heeft getracht 'directe' taal te spreken, zonder vooropstelling van 'ismen.' Het eerste deel is gebouwd op drie thema's. Het eerste, energiek, valt met de deur in huis. Dromerig van aard is het tweede (fagotsolo). Het derde (hobosolo) licht en schertsend. In de doorwerking wordt dit drietal verwerkt. Het tweede deel is een Scherzo in passacagliavorm. Een reeks vrije variaties, waarin de blazers een grote rol spelen, zijn ontworpen op een obstinaat basmotief, hetwelk ook in hogere registers voorkomt. Het Adagio - dit werd het eerst gecomponeerd - wil dieper aanspreken en is gefundeerd op drie hoofdthema's, waarvan het derde contrapuntisch is behandeld. Het slotdeel, Allegro giocoso, heeft een hoofdthema dat vrolijk en syncopisch is. Hier wil de componist alle zorgen van zich afschudden. Een tweede thema met gepuncteerd ritme (fagot in het diepe register), is luchtig van aard en
loopt door het gehele orkestrale palet, deels gesecondeerd door een zangerig thema. Na deze ontwikkeling, gevolgd door een korte doorwerking, verschijnt het eerste thema, niet meer gesyncopeerd, doch breed zingend. Beide, het originele en het ritmisch omgewerkte, treden op het einde in verband van gelijktijdigheid op. - OSCAR VAN HEMEL