gerelateerde werken

Septem cantica : voce (mezzo sopraan) e orchestra piccola, 1951 / Herman Strategier

Genre: Vocaal
Subgenre: Zangstem en orkest
Bezetting: sopr-m 1111 0000 str

Behind the veils of words : orchestra including human voice(s), 1973 / Charles van der Leeuw

Genre: Orkest
Subgenre: Orkest; Zangstem en orkest
Bezetting: sopr/alt 1010 2sax 0111 timp perc pf str(6.6.4.4.3.)

Trekganzen : for orchestra, 1995 / Chiel Meijering

Genre: Orkest
Subgenre: Orkest
Bezetting: 3fl 3ob 3cl sax-a 3fg 4h 3trp 3trb tb perc str

Chapter Five : for orchestra, 2002 / Enrique Raxach

Genre: Orkest
Subgenre: Orkest
Bezetting: 3333 4331 timp 3perc pf str

 

compositie

Praeludium en Fuga : voor orkest / Herman Strategier

Uitgever: Amsterdam: Donemus, cop. 1951
Uitgavenummer: 04136
Genre: Orkest
Subgenre: Orkest
Bezetting: 2332 4330 3perc str
Bijzonderheden: In opdracht van de Johan Wagenaarstichting. - Jaar van comp.: 1951
Tijdsduur: 8'00"
Compositiejaar: 1951
Status: nog niet gedigitaliseerd (verwachte levertijd 14 dagen)

Overige auteurs:
Strategier, Herman (Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): Het Preludium staat in 6/4 maat. Enkele verschuivingen verlevendigen het rhythme. Naar het karakter is het Preludium, dat de driedelige liedvorm met vele rondo-elementen bezit, motorisch. Een koraalachtige episode voor koper sluit het Preludium af. Dit koraal gaat later in de fuga een grote rol spelen. Fuga: het fugathema (f mineur) begint met een karakteristieke grote septiem-sprong en wordt het eerst in de strijkers geƫxposeerd. In de ontwikkeling worden diverse contrapuntische mogelijkheden van het thema en het contrasubject benut, o.a. stretto, thema-omkering, canon. Vooral de beginnoten van het thema boden gelegenheid tot verwerking. Na het derde divertimento wordt het slotkoraal van het preludium ingevlochten. Na verloop van een verdere ontwikkeling vormt de combinatie van het koraal (koper) en het fugathema in vergroting (strijkers en hout) het hoogtepunt van de fuga. Een volledige re-expositie voor de houtblazers sluit de eigenlijke fuga af. In de slotgroep omsluiten twee
fanfare-achtige passages het koraal. De coda bestaat uit korte reminiscenties aan het preludium- en het fuga-thema. Met een kort, brillant tutti komt dan de afsluiting van het werk waarin is getracht de gebonden fugavorm in een levendig muzikaal gewaad te steken. - HERMAN STRATEGIER

Interesse
Heeft u interesse om dit werk aan te schaffen? Laat ons dit dan vrijblijvend weten zodat we dit werken met voorrang kunnen digitaliseren.
Naam
E-mail