componist
Herman Strategier wordt op 10 augustus 1912 in Arnhem geboren. Zijn vader is
manufacturier en daarnaast als organist verbonden aan de St.-Walburgiskerk
alsmede recensent bij een van de plaatselijke dagbladen. Bijna automatisch
betekent ...
gerelateerde werken
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano 1 hand
Bezetting:
pflh
Hymne : for harmony orchestra / Chiel Meijering
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
pic 2fl 3ob 2fg 4cl sax-s sax-a sax-t sax-b 4h 3trp 3trb bar 3tb 5perc cb
Scènes de ballet / Henri Zagwijn
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3333 4331 timp perc str
Symphony no. 1 : Dejeune & Algunda, for orchestra, 1991/1992, revision 1993 / Kim Bowman
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3333 4411 2 trp-b 6perc 2hp pf str
compositie
Praeludium en Fuga : voor orkest / Herman Strategier
Toelichting:
Program note (Dutch): Het Preludium staat in 6/4 maat. Enkele verschuivingen verlevendigen het rhythme. Naar het karakter is het Preludium, dat de driedelige liedvorm met vele rondo-elementen bezit, motorisch. Een koraalachtige episode voor koper sluit het Preludium af. Dit koraal gaat later in de fuga een grote rol spelen. Fuga: het fugathema (f mineur) begint met een karakteristieke grote septiem-sprong en wordt het eerst in de strijkers geëxposeerd. In de ontwikkeling worden diverse contrapuntische mogelijkheden van het thema en het contrasubject benut, o.a. stretto, thema-omkering, canon. Vooral de beginnoten van het thema boden gelegenheid tot verwerking. Na het derde divertimento wordt het slotkoraal van het preludium ingevlochten. Na verloop van een verdere ontwikkeling vormt de combinatie van het koraal (koper) en het fugathema in vergroting (strijkers en hout) het hoogtepunt van de fuga. Een volledige re-expositie voor de houtblazers sluit de eigenlijke fuga af. In de slotgroep omsluiten twee
fanfare-achtige passages het koraal. De coda bestaat uit korte reminiscenties aan het preludium- en het fuga-thema. Met een kort, brillant tutti komt dan de afsluiting van het werk waarin is getracht de gebonden fugavorm in een levendig muzikaal gewaad te steken. - HERMAN STRATEGIER