componist

Strategier, Herman

HERMAN STRATEGIER, MUZIKANT (1912-1988) Levensloop Herman Strategier wordt op 10 augustus 1912 in Arnhem geboren. Zijn vader is manufacturier en daarnaast als organist verbonden aan de St.-Walburgiskerk alsmede recensent bij een van de plaatselijke dagbladen.

gerelateerde werken

Arnhemsche psalm : voor soli, koor en orkest / op tekst van Jan Engelman, Herman Strategier

Genre: Vocaal
Subgenre: Gemengd koor en orkest
Bezetting: recit sopr bar GK4 2222 4330 timp perc hp str

Phobos / Hans Kox

Genre: Orkest
Subgenre: Orkest
Bezetting: 3332 4331 str(20.8.8.6.)

Pestkop : for orchestra, 1991 / Maurice Horsthuis

Genre: Orkest
Subgenre: Orkest
Bezetting: 0021 2211 hp g str

Ouverture Taufers : for orchestra / Julius Röntgen

Genre: Orkest
Subgenre: Orkest
Bezetting: 2fl 2ob 2cl 2fg 4h 3trp 3trb tb timp 2perc str

 

compositie

Praeludium en Fuga : voor orkest / Herman Strategier

Uitgever: Amsterdam: Donemus, cop. 1951
Uitgavenummer: 04136
Genre: Orkest
Subgenre: Orkest
Bezetting: 2332 4330 3perc str
Bijzonderheden: In opdracht van de Johan Wagenaarstichting. - Jaar van comp.: 1951
Tijdsduur: 8'00"
Status: nog niet gedigitaliseerd (verwachte levertijd 14 dagen)

Toelichting:
Program note (Dutch): Het Preludium staat in 6/4 maat. Enkele verschuivingen verlevendigen het rhythme. Naar het karakter is het Preludium, dat de driedelige liedvorm met vele rondo-elementen bezit, motorisch. Een koraalachtige episode voor koper sluit het Preludium af. Dit koraal gaat later in de fuga een grote rol spelen. Fuga: het fugathema (f mineur) begint met een karakteristieke grote septiem-sprong en wordt het eerst in de strijkers geëxposeerd. In de ontwikkeling worden diverse contrapuntische mogelijkheden van het thema en het contrasubject benut, o.a. stretto, thema-omkering, canon. Vooral de beginnoten van het thema boden gelegenheid tot verwerking. Na het derde divertimento wordt het slotkoraal van het preludium ingevlochten. Na verloop van een verdere ontwikkeling vormt de combinatie van het koraal (koper) en het fugathema in vergroting (strijkers en hout) het hoogtepunt van de fuga. Een volledige re-expositie voor de houtblazers sluit de eigenlijke fuga af. In de slotgroep omsluiten twee
fanfare-achtige passages het koraal. De coda bestaat uit korte reminiscenties aan het preludium- en het fuga-thema. Met een kort, brillant tutti komt dan de afsluiting van het werk waarin is getracht de gebonden fugavorm in een levendig muzikaal gewaad te steken. - HERMAN STRATEGIER

Interesse
Heeft u interesse om dit werk aan te schaffen? Laat ons dit dan vrijblijvend weten zodat we dit werken met voorrang kunnen digitaliseren.
Naam
E-mail