componist
Herman Strategier wordt op 10 augustus 1912 in Arnhem geboren. Zijn vader is
manufacturier en daarnaast als organist verbonden aan de St.-Walburgiskerk
alsmede recensent bij een van de plaatselijke dagbladen. Bijna automatisch
betekent ...
gerelateerde werken
Partita argentea / Herman Strategier
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en instrument(en); Vocaal ensemble (2-12) en instrument(en)
Bezetting:
medium (1 or more voices) fl fl/ob pf4h vl vc
Scale : le Tombeau de Mahler : for orchestra / Willem Jeths, 2010
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
fl fl(pic fl-a) ob ob(eh) 2cl 2fg(cfg) 2h 2trp 2trb tb timp perc str ; Fern Orchester: 2h 2trp 2trb drums
Tod und Verklärung : Tondichtung für großes Orchester / Richard Strauss
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3fl 2ob eh 2cl cl-b fg cfg 4h 3tpt 4trb tb timp perc 2hp str
't Ros Beyaert doet sijn ronde : (1943) / Koos van de Griend
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3343 4330 timp perc str
compositie
Praeludium en Fuga : voor orkest / Herman Strategier
Toelichting:
Program note (Dutch): Het Preludium staat in 6/4 maat. Enkele verschuivingen verlevendigen het rhythme. Naar het karakter is het Preludium, dat de driedelige liedvorm met vele rondo-elementen bezit, motorisch. Een koraalachtige episode voor koper sluit het Preludium af. Dit koraal gaat later in de fuga een grote rol spelen. Fuga: het fugathema (f mineur) begint met een karakteristieke grote septiem-sprong en wordt het eerst in de strijkers geëxposeerd. In de ontwikkeling worden diverse contrapuntische mogelijkheden van het thema en het contrasubject benut, o.a. stretto, thema-omkering, canon. Vooral de beginnoten van het thema boden gelegenheid tot verwerking. Na het derde divertimento wordt het slotkoraal van het preludium ingevlochten. Na verloop van een verdere ontwikkeling vormt de combinatie van het koraal (koper) en het fugathema in vergroting (strijkers en hout) het hoogtepunt van de fuga. Een volledige re-expositie voor de houtblazers sluit de eigenlijke fuga af. In de slotgroep omsluiten twee
fanfare-achtige passages het koraal. De coda bestaat uit korte reminiscenties aan het preludium- en het fuga-thema. Met een kort, brillant tutti komt dan de afsluiting van het werk waarin is getracht de gebonden fugavorm in een levendig muzikaal gewaad te steken. - HERMAN STRATEGIER