gerelateerde werken
Klok-muziek / Herman Strategier
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Beiaard
Bezetting:
car
Max Havelaar : for symphonic wind orchestra / Marijn Simons
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2fl 2ob eh 2fg cfg 4cl 2cl-b cl-cb sax-s 2sax-a 3sax-t sax-bar 4h tpt-picc 3tpt 3trb trb-b 3bar 3tb 2stringbass hp pf timp 5perc 3tpt(offstage) perc(offstage)
Symphony Nº 3 in F major, op. 90 : for orchestra / Johannes Brahms
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2fl 2ob 2cl 2bsn bsn-c 4h 2trp 3trb timp str
Variaties voor orkest : opus 68 / Louis Toebosch
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2322 2220 timp perc str
compositie
Haarlem-suite : voor groot orkest / Herman Strategier
Overige auteurs:
Strategier, Herman
(Componist)
Bevat:
Vivo
Allegretto
Larghetto
Allegro ma non troppo
Andante
Allegretto giocoso
Alla marcia
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: februari 1948 - Maastricht - o.l.v. de componist). Ter verklaring van de titel van de Haarlem-suite is een mededeling van persoonlijke aard noodzakelijk. Alle inwoners van Arnhem werden door de oorlogshandelingen van september 1944 gedwongen hun woonplaats te verlaten. Met zijn jonge gezin moest ook de componist van de Haarlem-suite zich aansluiten bij de grote stroom Arnhemse vluchtelingen, die zich over het gehele land verspreidde. Na vele omzwervingen vond hij een hartelijk onderkomen bij vrienden in Haarlem. Kort na de bevrijding in 1945, ontstond dan de Suite, oorspronkelijk voor piano à quatre mains. Aan diverse Haarlemse vrienden, die in dat laatste barre oorlogsjaar op de één of andere wijze de helpende hand boden, werden de zeven onderdelen opgedragen. In de muziek is op geen enkele wijze getracht een neerslag te geven van stemmingen of gebeurtenissen, die verband hielden met de oorlog. Zij is alleen bedoeld als een muzikaal 'dank u wel' voor vele belangeloze
en grote opofferingen van Haarlemse vrienden. Misschien kan men iets ervaren van het gevoel van bevrijding, dat een gevolg was van de afwenteling van oorlogs- en bezettingsdruk. De motieven van het eerste deel leverden het thematisch materiaal voor alle volgende delen. Hierdoor is in de gehele Suite een hechte muzikale binding tot stand gekomen, al zal men bij een eerste aanhoren de aanknopingspunten niet direct ervaren. - HERMAN STRATEGIER