componist
Herman Strategier wordt op 10 augustus 1912 in Arnhem geboren. Zijn vader is
manufacturier en daarnaast als organist verbonden aan de St.-Walburgiskerk
alsmede recensent bij een van de plaatselijke dagbladen. Bijna automatisch
betekent ...
gerelateerde werken
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Orkest; Gemengd koor en orkest
Bezetting:
2222 4331 timp perc hp str (GK4 ad lib. in finale)
Intrada : symphonie orkest, 1978 / Henk Alkema
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2222 2231 timp perc hp str
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2222 2sax-a 2221 timp 2perc str (community singing ad lib.)
At the Aegean shores : for orchestra / Saskia Venegas
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2fl 2ob eh 2cl cl-b 2fg 4h 3tpt 2trb trb-b tb timp 3perc str
compositie
Haarlem-suite : voor groot orkest / Herman Strategier
Bevat:
Vivo
Allegretto
Larghetto
Allegro ma non troppo
Andante
Allegretto giocoso
Alla marcia
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: februari 1948 - Maastricht - o.l.v. de componist). Ter verklaring van de titel van de Haarlem-suite is een mededeling van persoonlijke aard noodzakelijk. Alle inwoners van Arnhem werden door de oorlogshandelingen van september 1944 gedwongen hun woonplaats te verlaten. Met zijn jonge gezin moest ook de componist van de Haarlem-suite zich aansluiten bij de grote stroom Arnhemse vluchtelingen, die zich over het gehele land verspreidde. Na vele omzwervingen vond hij een hartelijk onderkomen bij vrienden in Haarlem. Kort na de bevrijding in 1945, ontstond dan de Suite, oorspronkelijk voor piano à quatre mains. Aan diverse Haarlemse vrienden, die in dat laatste barre oorlogsjaar op de één of andere wijze de helpende hand boden, werden de zeven onderdelen opgedragen. In de muziek is op geen enkele wijze getracht een neerslag te geven van stemmingen of gebeurtenissen, die verband hielden met de oorlog. Zij is alleen bedoeld als een muzikaal 'dank u wel' voor vele belangeloze
en grote opofferingen van Haarlemse vrienden. Misschien kan men iets ervaren van het gevoel van bevrijding, dat een gevolg was van de afwenteling van oorlogs- en bezettingsdruk. De motieven van het eerste deel leverden het thematisch materiaal voor alle volgende delen. Hierdoor is in de gehele Suite een hechte muzikale binding tot stand gekomen, al zal men bij een eerste aanhoren de aanknopingspunten niet direct ervaren. - HERMAN STRATEGIER