componist
Simeon ten Holts oeuvre kan opgevat worden als een queeste naar zijn eigen identiteit, die leidt langs verschillende stijlen en technieken en culmineert in zijn grote werk 'Canto Ostinato' (1979), ...
gerelateerde werken
Canto Ostinato : voor toetsinstrumenten, 1976-79 / Simeon ten Holt
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano
Bezetting:
4pf
Koraal : = (Chorale), for orchestra, (1980) / Geert van Keulen
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3333 4330 hp pf str
Ik, Jan Mul : (hommage à George Auric), voor normaal orkest / Jan Mul
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2222 2220 timp perc str
Symphonie no. 7 : Dithyrambes pour les temps à venir, 1963-1965 / Matthijs Vermeulen
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2fl(pic) 2fpic 2ob 2ob(eh) 2cl(pic) 2cl cl-b 3fg cfg sax-a 4h trp-p 3trp 3 trb tb 2timp 5perc cel 2hp str
compositie
Centri-fuga : voor orkest, 1976-1979 / Simeon ten Holt
Toelichting:
Program note (Dutch): CENTRI-FUGA maakt gebruik van slechts 4 tonen, te weten : d - es - f en g. Deze tonen zijn, in een gevarieerde volgorde, de elementen van 4 groepen die op hun beurt een frase vormen. Deze frase is in zijn horizontale samenstelling de afspiegeling van zijn vertikale komplement. Om dit akoesties te realiseren wordt er gewerkt met groepen van 4 dezelfde instrumenten (4 fluiten, 4 hobo's, 4 hoorns enz.). CENTRI-FUGA is, in het aspekt van zijn toonomvang (klein- tot en met driegestreept oktaaf), te vergelijken met een wooneenheid van verschillende verdiepingen. De oktaafregisters zijn de etages en de instrumentale families (kwartetten) de vaste bewoners. De verdiepingen worden wel gedeeld door verschillenden families maar er bestaat onderling, op een enkele uitzondering na, geen uitwisseling. Een trappenhuis is er niet. Ieder leidt zijn eigen en een van de ander geïsoleerd - weliswaar door dezelfde waarde of schijnwaarde gedragen - bestaan. De tijdmaat voltrekt zich volgens het principe van de middelpuntvliedende kracht. - SIMEON TEN HOLT