componist
Simeon ten Holts oeuvre kan opgevat worden als een queeste naar zijn eigen identiteit, die leidt langs verschillende stijlen en technieken en culmineert in zijn grote werk 'Canto Ostinato' (1979), ...
gerelateerde werken
Canto Ostinato : voor toetsinstrumenten, 1976-79 / Simeon ten Holt
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano
Bezetting:
4pf
Suite 'Leonce & Lena' : for orchestra / Robert (Bob) Hanf
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
Orchestra
Valerius-suite : (Nederlandtsche gedenck clanck 1626), für Orchester, Op. 47, 1966 / Jan Koetsier
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2222 2220 timp 3perc str(14.10.8.6.)
Masquerade : voor orkest, 2000 / Kees Olthuis
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3322 4331 timp 2perc pf str(4.4.4.4.2.)
compositie
Centri-fuga : voor orkest, 1976-1979 / Simeon ten Holt
Toelichting:
Program note (Dutch): CENTRI-FUGA maakt gebruik van slechts 4 tonen, te weten : d - es - f en g. Deze tonen zijn, in een gevarieerde volgorde, de elementen van 4 groepen die op hun beurt een frase vormen. Deze frase is in zijn horizontale samenstelling de afspiegeling van zijn vertikale komplement. Om dit akoesties te realiseren wordt er gewerkt met groepen van 4 dezelfde instrumenten (4 fluiten, 4 hobo's, 4 hoorns enz.). CENTRI-FUGA is, in het aspekt van zijn toonomvang (klein- tot en met driegestreept oktaaf), te vergelijken met een wooneenheid van verschillende verdiepingen. De oktaafregisters zijn de etages en de instrumentale families (kwartetten) de vaste bewoners. De verdiepingen worden wel gedeeld door verschillenden families maar er bestaat onderling, op een enkele uitzondering na, geen uitwisseling. Een trappenhuis is er niet. Ieder leidt zijn eigen en een van de ander geïsoleerd - weliswaar door dezelfde waarde of schijnwaarde gedragen - bestaan. De tijdmaat voltrekt zich volgens het principe van de middelpuntvliedende kracht. - SIMEON TEN HOLT