componist
Simeon ten Holts oeuvre kan opgevat worden als een queeste naar zijn eigen identiteit, die leidt langs verschillende stijlen en technieken en culmineert in zijn grote werk 'Canto Ostinato' (1979), ...
gerelateerde werken
Canto Ostinato : voor toetsinstrumenten, 1976-79 / Simeon ten Holt
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano
Bezetting:
4pf
Aber vielleicht : for orchestra / Dieter Dolezel, 2006
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
pic fl 2ob 2cl fg cfg 4h 2trp 2trb perc vibr cel str(10.10.8.6.4.)
Postnuclear winterscenario no 12 : for orchestra, 2006 / Jacob ter Veldhuis
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
pic(fl) fl ob eh cl cl(cl-b) 2fg 4h trp trb timp hp str
Divertimento : (juli 1949) / Cor de Groot
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3333 3331 4perc hp pf str
compositie
Centri-fuga : voor orkest, 1976-1979 / Simeon ten Holt
Toelichting:
Program note (Dutch): CENTRI-FUGA maakt gebruik van slechts 4 tonen, te weten : d - es - f en g. Deze tonen zijn, in een gevarieerde volgorde, de elementen van 4 groepen die op hun beurt een frase vormen. Deze frase is in zijn horizontale samenstelling de afspiegeling van zijn vertikale komplement. Om dit akoesties te realiseren wordt er gewerkt met groepen van 4 dezelfde instrumenten (4 fluiten, 4 hobo's, 4 hoorns enz.). CENTRI-FUGA is, in het aspekt van zijn toonomvang (klein- tot en met driegestreept oktaaf), te vergelijken met een wooneenheid van verschillende verdiepingen. De oktaafregisters zijn de etages en de instrumentale families (kwartetten) de vaste bewoners. De verdiepingen worden wel gedeeld door verschillenden families maar er bestaat onderling, op een enkele uitzondering na, geen uitwisseling. Een trappenhuis is er niet. Ieder leidt zijn eigen en een van de ander geïsoleerd - weliswaar door dezelfde waarde of schijnwaarde gedragen - bestaan. De tijdmaat voltrekt zich volgens het principe van de middelpuntvliedende kracht. - SIMEON TEN HOLT