componist

Holt, Simeon ten

Simeon ten Holts oeuvre kan opgevat worden als een queeste naar zijn eigen identiteit, die leidt langs verschillende stijlen en technieken en culmineert in zijn grote werk 'Canto Ostinato' (1979), ...

gerelateerde werken

Canto Ostinato : voor toetsinstrumenten, 1976-79 / Simeon ten Holt

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Piano
Bezetting: 4pf

John Clare : for tenor and 15 instruments, 2000/2001 / text: John Clare, Jacques Bank

Genre: Vocaal
Subgenre: Zangstem en groot ensemble
Bezetting: ten 1121 1110 perc pf 2vl vla vc cb

Chant ascendant : (Chants monotones part 4), for soprano (or two alternating sopranos) and ensemble, 1994/1995 / words: Jacques Prévert, adapted by composer, Peter Adriaansz

Genre: Vocaal
Subgenre: Zangstem en groot ensemble; Vocaal ensemble (2-12) en groot ensemble
Bezetting: sopr/2sopr 1110 0000 2perc man g hp pf/cemb vl vla vc cb

Não estou pensando em nada : for alto and ensemble / Jan van de Putte; lyrics by Álvaro de Campos (Fernando Pessoa)

Genre: Vocaal
Subgenre: Zangstem en groot ensemble
Bezetting: alt fl-a fl-b ob(eh) cl-b cl-cb fg-c 2h trp trb tb 3perc cymb acc pf hp str

 

compositie

.. A/.ta-lon/ : voor mezzo-sopraan, en 36 spelende en pratende instrumentalisten (1967-68) / muziek en tekst van Simeon ten Holt

Uitgever: Amsterdam: Donemus, cop. 1973
Uitgavenummer: 04379
Genre: Vocaal
Subgenre: Zangstem en groot ensemble
Bezetting: sopr-m 3351 2310 mar vibr hp g man pf 3vl 3vla 3vc 3cb
Bijzonderheden: Voor sopraan, piccolo, fluit, altfluit, 2 hobo's, althobo, es-klarinet, 2 klarinetten, 2 basklarinetten, fagot, 3 trompetten, trombone, 2 hoorns, harp, gitaar, mandoline, piano, marimba, vibrafoon, 3 violen, 3 altviolen, 3 cello's en 3 contrabassen. - Klanktekst. - Tijdsduur: 19'
Tijdsduur: 19'00"
Aantal spelers: 37
Status: volledig gedigitaliseerd (direct leverbaar)

Overige auteurs:
Holt, Simeon ten (tekstdichter/librettist)
Toelichting:
Program note (Dutch): Het was vanaf het moment dat ik me voor nam om in een compositie van de menselijke stem gebruik te maken wel min of meer duidelijk dat ik met de tekst in moeilijkheden zou raken. (...) Wat mij interesseerde in de relatie poëzie - muziek, was de vraag naar de mogelijkheid van een gemeenschappelijk structuurprincipe, een versmeltingspunt. (...) De vraag ontstond: is het niet mogelijk muziek en tekst spontaan in en vanuit een zelfde structuurprincipe te concipiëren? In de zin van een procedure waarin beide media van meet af aan versmolten zijn en dezelfde code voeren, tekst en muziek zich realiseren volgens hetzelfde principe, de één in taal(spraak-)symbolen, de ander in het muzikale materiaal.(...) Wat aan de partituur opvalt is het streng geprofileerde model, een muziek die wordt gedragen door een geraamte dat, weliswaar verborgen, symmetrisch is opgezet. Het constructiebeginsel dat voor de teksten heeft gegolden, is met een even grote consequentie in de muzikale uitbouw
voortgezet. Dit heeft geleid tot eigenzinnige, de consequent en tot de grenzen van het absurde doorgevoerde organisatie van het akoestische materiaal. De muziek van ..A/.TA-LON/, gedicteerd door een van tevoren nauwkeurig ontworpen plan, een soort automaat, lijkt te zijn opgeroepen. Vier, onderling van elkaar gescheiden instrumentale ensembles, ieder weer bestaande uit drie trio's, vormen met elkaar een gechromatiseerd klankkleurpalet. De ruimtelijke scheiding en opstelling van het ensemble visualiseert de symmetrische opzet van het stuk. De leden van het ensemble zijn behalve instrumentalisten ook deelnemers aan het ritueel in zoverre zij door inspraak en het leveren van commentaar betrokken zijn in het gebeuren. Een streng gehanteerde verdeelsleutel schijnt erover te waken dat niemand van de betrokkenen door speciale taakopdrachten en privileges zich onderscheidt van de ander. De verbale en de instrumentale klanken vormen twee aspecten van één en dezelfde zaak. Zoals de muziek
schijnt opgeroepen en uitdrukking is van een dubbelzinnige wereld, zo verschijnt in de sopraan een menselijke gestalte die hetzij slachtoffer van een bureaucratisch raderwerk, hetzij als een soort priesteres, een profetesse kan worden gezien. (...) Het wekt nauwelijks verwondering dat een muziek die zo hypothetisch ontstaat, die zich beweegt in de randgebieden van de verbeelding en schijnt te spotten met de gangbare normen van de uitvoeringspraktijk, geen genade vond in de ogen van dirigenten en concertdirecties. Des te meer reden om de moed die het ASKO heeft getoond door het stuk tot uitvoering te brengen, te appreciëren en te prijzen. - Simeon ten Holt

Koop
Indien u dit werk gaat uitvoeren, dan kunt u hier uw concert-informatie aangeven. Donemus zorgt dan voor vermelding van het concert op de Donemus Facebook pagina en in de Donemus Concertagenda.
U kunt van dit werk de partituur of andere producten on-line aanschaffen. Indien u kiest voor een downloadbaar product, ontvangt u het product digitaal. In alle andere gevallen wordt deze naar u opgestuurd. Let op dat u voor iedere gebruiker een exemplaar van het product nodig heeft.
Product Omschrijving Prijs/stuk Aantal
Partituur Download (A3), 86 paginas EUR 47,06
Hardcopy, normal size (A3), 86 paginas EUR 82,45
Hardcopy, study size (A4), 86 paginas EUR 59,21