gerelateerde werken
Fingers : for tenor saxophone and piano, 1991 / piano score by Srdjan Dedic (1992), Geert van Keulen
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Saxofoon en toetsinstrument; Saxofoon en orkest
Bezetting:
sax-t pf
Two Japanese Screen Paintings : for chamber orchestra / Fergus Currie
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
fl(fl-a) ob eh cl fg 2h tpt trb hp cel 2perc 2vn vla vc db
Hay que echar pa'lante : for recorder, bassoon, accordion and string orchestra / Chiel Meijering
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
rec fg acc str
Intersections I : for wind quintet and 5 instrumental groups, 1969 / Joep Straesser
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
2121 1111 15perc g pf vl vla vc
compositie
Wals : voor 12 instrumentalisten, 1979/80 / Geert van Keulen
Overige auteurs:
Keulen, Geert van
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): [Première: 13 februari 1980 - Amsterdam - Hoketus Ensemble] - 'Wals' is geen wals, maar stelt de ritmische spanningsverhoudingen tussen twee- en driedeligheid, zoals die ook in de Weense wals optreden, tegenover elkaar.
Hoewel 'Wals' bijna geheel in twee-kwartsmaat is geschreven, zijn er af en toe walsachtige rudimenten te ontwaren die naar het slot in duidelijkheid toenemen. Dit proces leidt ertoe dat de laatste twee maten wèl in drie-kwartsmaat geschreven zijn: 'Tempi di Valse', een ontwikkeling die in La Valse van Ravel in omgekeerde richting verloopt. Daar wordt in de laatste twee maten de wals afgebroken. Een tweede hoofdbestanddeel wordt gevormd door een drie-stemmige canon waarvan iedere stem op hoketus-wijze gespeeld wordt. Deze hoketus-techniek wordt in het verloop van het stuk globaal gezien steeds gecompliceerder, totdat vlak voor het slot een totale versplintering is bereikt. - GEERT VAN KEULEN