gerelateerde werken
Dorpsdans : voor vierstemmig gemengd koor en piano, 1941 / tekst: Jacques Perk, Oscar van Hemel
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en piano
Bezetting:
GK4 pf
Résonances : for orchestra, 1984/85 / Ton de Leeuw
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2fl fl(pic) fl(fl-a) 3ob ob(eh) 3cl cl-b 3fg cfg 4h 3trp 3trb tb 4perc hp pf str(16.14.10.8.6.)
Largo from the Sinfonia in memoriam Maurice Ravel : for orchestra, 1940 / Rudolf Escher
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
4344 3sax 3321 timp 2perc cel 2hp str
Applefonia : for orchestra, 1981 / Ernst Oosterveld
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2222 4331 timp 2perc str
compositie
Symfonie no. 1 / Oscar van Hemel
Overige auteurs:
Hemel, Oscar van
(Componist)
Bevat:
Allegro giocoso
Grave
Allegro vivace
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 1940 - Rotterdam - Rotterdams Philharmonisch Orkest o.l.v. Eduard Flipse). De hoekdelen van dit driedelige werk, hetwelk atonaal is, zijn zeer levendig van karakter en staan in schril contrast met het langzame middendeel, Grave marcia funèbre, in zevenkwartsmaat gebouwd op een obstinaat ritme en uitbeeldend één grote climax, gevolgd door een anti-climax. Het eerste deel is geconcipieerd in de hoofdvorm en wisselt veelvuldig van maatsoort. Het hoofdthema wordt gekarakteriseerd door een ritmische voor- en nazin. De overgang wordt gestuurd door gerepeteerde triolenfiguren. Het kernachtige vrolijke tweede thema wordt beurtelings door de houtblazers weergegeven. Een slotmotief treedt op in de doorwerking van de expositie en wordt afgesloten door het gelijktijdig weerklinken van motieven uit de hoofdthema's en een gesyncopeerd ritme. Het derde deel is eveneens verwant met de hoofdvorm. Het levendige hoofdthema berust op kwartenbouw. Zeer energiek wordt de overgangsepisode
aangedreven door gerepeteerde zestiende dalende tetrachorden en een strijdlustig motief voor de koperblazers. De gejaagd dreigende sfeer wordt door het intredende geestige tweede thema plotseling uitgeschakeld. Een nieuw thema hetwelk ook canonisch en in de verbreding verwerkt is, intoneert in de doorwerking dewelke fugatisch is van opzet. - OSCAR VAN HEMEL