gerelateerde werken
Divertimento : voor schoolorkest, 1946 / Oscar van Hemel
Genre:
Orkest
Subgenre:
Schoolorkest
Bezetting:
1010 0100 pf str(vl vc)
Passage : for orchestra / Frédéric Devreese
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
picc 2fl 2ob 2cl 2fg cfg 4h 3tpt 3trb tb timp perc hp pf(cel) str
Approaching a City : for chamber orchestra, 2001 / Peter van Onna
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2fl 2ob 2cl 2fg 2h trp trb 2perc pf str(8.8.6.6.4.)
Concertino : voor orkest en jazz-quintet / Otto Ketting
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3222 2200 timp perc pf str jazz-quintet: sax-t trp drums pf cb
compositie
Symfonie no. 1 / Oscar van Hemel
Overige auteurs:
Hemel, Oscar van
(Componist)
Bevat:
Allegro giocoso
Grave
Allegro vivace
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 1940 - Rotterdam - Rotterdams Philharmonisch Orkest o.l.v. Eduard Flipse). De hoekdelen van dit driedelige werk, hetwelk atonaal is, zijn zeer levendig van karakter en staan in schril contrast met het langzame middendeel, Grave marcia funèbre, in zevenkwartsmaat gebouwd op een obstinaat ritme en uitbeeldend één grote climax, gevolgd door een anti-climax. Het eerste deel is geconcipieerd in de hoofdvorm en wisselt veelvuldig van maatsoort. Het hoofdthema wordt gekarakteriseerd door een ritmische voor- en nazin. De overgang wordt gestuurd door gerepeteerde triolenfiguren. Het kernachtige vrolijke tweede thema wordt beurtelings door de houtblazers weergegeven. Een slotmotief treedt op in de doorwerking van de expositie en wordt afgesloten door het gelijktijdig weerklinken van motieven uit de hoofdthema's en een gesyncopeerd ritme. Het derde deel is eveneens verwant met de hoofdvorm. Het levendige hoofdthema berust op kwartenbouw. Zeer energiek wordt de overgangsepisode
aangedreven door gerepeteerde zestiende dalende tetrachorden en een strijdlustig motief voor de koperblazers. De gejaagd dreigende sfeer wordt door het intredende geestige tweede thema plotseling uitgeschakeld. Een nieuw thema hetwelk ook canonisch en in de verbreding verwerkt is, intoneert in de doorwerking dewelke fugatisch is van opzet. - OSCAR VAN HEMEL