gerelateerde werken
Speaking of Siva : for choir and chamber orchestra, 1977, revision 2005 / Joop Voorn
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en orkest
Bezetting:
GK4 fl ob(eh) cl fg h trp trb vibr str
Ottoman miniatures : for orchestra, 2004 / Evrim Demirel
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3343 4330 timp 4perc str
Prana : for large orchestra / Petra Strahovnik
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
picc fl-bass 2fl 2ob h 3cl cl-bass 2fg cfg 4h 3tpt trb trb-ten tb timp 3perc hp pf str
De mei plaisant : variaties voor orkest, april 56 / O. van Hemel
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2222 4330 timp 2perc hp/pf str
compositie
Immobile, music for Tutankhamun : for full orchestra / Joop Voorn
Overige auteurs:
Voorn, Joop
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 2-12-1975 - Het Brabants Orkest). Bespreking van de aangeduide episodes: A. Clusterachtig opgebouwde blokken in blazers-strijkers en in het slagwerk schuiven langs elkaar heen. De lengte van klank en stilte zijn bepaald door een getallenreeks, die op meerdere plaatsen in het stuk een rol speelt: 1 5 9 11 4 3 12 8 6 10 2 7. Het getal 12 is voor beide instrumentale groepen stilte, een stilte die wordt gemarkeerd door enkele harpakkoorden. Op dezelfde wijze wordt de centrale plaats van het totale stuk in principe als stilte gedacht, waarin slechts twee harpen tot klinken komen (episode C). Vervolgens: vanuit eenstemmigheid wordt de zojuist gespeelde samenklank opgebouwd. De inzetafstanden corresponderen met de genoemde getallenreeks. B. Een veel beweeglijker en gedifferentieerder muziek. De getallenreeks, tot een grotere structuur opgebouwd, bepaalt het optreden en de tijdsduur van de instrumentale groepen. Het toonmateriaal is, waar dit wenselijk was, ontleend aan een
twaalftoonsreeks: a b bes c d cis e dis f as fis g. C. Episodes voor twee harpen. De geleding is gebaseerd op de getallenreeks. B'. De afmetingen zijn bepaald door een, ietwat gewijzigde, toepassing van de elementen van het B-gedeelte. In deze aan B ontleende structuur wordt de klank statischer gerealiseerd, meer zoals in A. Aldus is B' enigszins een combinatie van B en A. D. De langere en kortere unisono-tonen zijn een weergave van de naam Toetachamon, ontstaan uit een combinatie van de letters van die naam met de twaalftoonsreeks. Tezamen met deze tonen klinken, soms veranderde, citaten uit eerdere episodes uit het stuk, tezamen met nieuwe ontwikkelingen. Het enerzijds aleatorisch en anderzijds serieel te noemen uitgangspunt leidde tot een determinatie vooraf van veel elementen. Het stuk is verder echter, binnen de gestelde grenzen, in wezen toch 'vrij' gecomponeerd. (...) De technische aanwijzingen in deze toelichting laten de emotionele inhoud van het stuk ongenoemd en, naar ik
hoop, ook onverlet. - JOOP VOORN