gerelateerde werken
Registers : for piano / Louis Andriessen
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano
Bezetting:
pf
Jeanne d'Arc (Burning in Flames) : Version for oboe, bassoon and piano / Chiel Meijering
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting:
ob bsn pf
On my volcano : for small ensemble, 1994 / Caroline Ansink
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting:
fl sax-a acc pf cb
Double scorpio : voor marimba solo en 10 accordeons, 1991 / Henk Alkema
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting:
8acc 2acc-b mar-solo
compositie
Dubbelspoor : = (Double track), for ensemble and tape, 1986, revision 1994 / Louis Andriessen
Overige auteurs:
Andriessen, Louis
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): Dubbelspoor maakt op drie manieren gebruik van het begrip 'spiegeling'. Ten eerste in de klank. Er wordt alleen gebruik gemaakt van gehamerde instrumenten met nagalm. Vooral het klavecimbel heeft een 'glazen' klank: hard, ongenuanceerd en met een rijk scala van glanzende, schitterende boventonen. Ten tweede in de opbouw van de grote vorm: men hoort drie maal hetzelfde stuk voor klavecimbel gedubbeld door de piano en de derde maal worden klavecimbel en piano nog een gedubbeld door celesta en klokkenspel, in beide gevallen met een lichte vertekening van klankbeeld en tijd. Ten derde wordt er in de noten zelf gebruik gemaakt van een structureel element dat ik 'schaduwmelodie' noem: een melodie wordt hoorbaar door volgens een bepaald ritme noten weg te laten. De overblijvende noten vormen zich tot een soort schaduw van een echte, gespeelde melodie: niet gespeeld, maar wel gehoord. Hoewel er een muzikale versnelling in het stuk plaatsvindt, is het geheel in een vaststaand tempo
geschreven. De langzame regelmatige beweging van het begin is een metafoor van het 'wachten'. Dubbelspoor werd geschreven voor een choreografie van Beppie Blankert. In concertuitvoeringen klinken alleen de laatste 14 minuten: de klavecimbelsolo verdubbeld door piano, klokkenspel en celesta. - LOUIS ANDRIESSEN